
DOBRO-STAN
VOL. 1
Wczesnojesienny turnus dla osób edukatorskich
12 – 16.09.2025
BGSW / Ustka & Słupsk
Pracujesz z dziećmi, młodzieżą lub dorosłymi? Działasz w obszarach edukacji, animacji, kultury, terapii lub pracy społecznej? Prowadzisz warsztaty, zajęcia, spotkania? A może po prostu czujesz, że w codzienności brakuje Ci chwili oddechu, inspiracji, czasu dla siebie?
DOBRO-STAN to kilkudniowy turnus w nadmorskim otoczeniu, zaplanowany z myślą o osobach, które na co dzień pracują z innymi – wspierają, towarzyszą, uczą, inspirują. Wierzymy, że troska o innych zaczyna się od troski o siebie. Dlatego chcemy stworzyć przestrzeń, w której będzie można odpocząć, zatrzymać się i przyjrzeć także własnym potrzebom.
Będziemy rozmawiać o tym, czym jest troska – w pracy edukacyjnej, działaniach społecznościowych i w życiu codziennym. Spróbujemy poszukać nowych punktów widzenia i rozwinięcia własnych sposobów na zadbanie – nie tylko o innych, ale – także o siebie.
Nasz program warsztatów, działań twórczych, rozmów i facylitacji współtworzą artystki, edukatorki, mentorki i aktywistki, które pracują z różnorodnymi grupami i na co dzień zgłębiają tematy troski, relacji, inkluzywności, m.in. Aleka Polis, Jaśmina Wójcik, Anna Owsiany, Magdalena Starska, gościnnie Wiktoria Bukowy.
Kuratorka programu: Małgorzata Różańska
Udział w plenerze jest bezpłatny.
Rejestracja na wydarzenie: https://forms.office.com/e/5wH5Cg7mYc
Przy zapisach konieczne jest wypełnienie ankiety.
Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale w plenerze decyduje Organizator.
Kontakt w przypadku pytań: [email protected]
Termin zgłoszeń: do 31.08.2025
Informacja na temat uczestnictwa zostanie potwierdzona do 2.09.2025 r.
Ramowy program turnusu:
12.09.2025 (piątek) – BGSW / Ustka
14:00 – 16:00 – przyjazd, zakwaterowanie w obiektach
17:00 – rozpoczęcie – welcome spotkanie w BGSW / Centrum Aktywności Twórczej w Ustce (Zaruskiego 1a)
18:30 – spotkanie w ogrodzie „Ku praktyce. Więcej relacji, mniej edukacji” & wspólna kolacja
spotkanie z Zespołem Zachęty – Sztuka Edukacji “Uczymy się od Was”
13.09.2025 (sobota) – BGSW / Ustka
11:00 – 14:00 – blok I:
działania wspólne – mapa myśli
Anna Owsiany „Dobrostan, a (współ)praca z grupą.” Cz. 1
14:00 – 15:30 – przerwa, obiad
15:30 – 18:00 – blok II:
Aleka Polis „Współpraca twórcza z osobami inaczej sprawnymi intelektualnie” cz. 1
14.09.2025 (niedziela) – BGSW / Słupsk
11:00 – 14:00 – blok I:
Anna Owsiany „Dobrostan, a (współ)praca z grupą.” Cz. 2
Jaśmina Wójcik „Manifesty edukacji empatycznej” cz. 1
14:00 – 15:30 – przerwa, obiad
15:30 – 18:00 – blok II:
Magdalena Starska „Opieka jako sztuka relacji. Sztuka w opiece”. Cz. 1
15.09.2025 (poniedziałek) – BGSW / Ustka
11:00 – 14:00 – blok I
Magdalena Starska „Opieka jako sztuka relacji. Sztuka w opiece”. Cz. 2
Aleka Polis „Współpraca twórcza z osobami inaczej sprawnymi intelektualnie” cz. 2
14:00 – 15:30 – przerwa, obiad
15:30 – 18:00 – blok II
Jaśmina Wójcik „Manifesty edukacji empatycznej” cz. 2
16.09.2025 (wtorek) – BGSW / Ustka
11:00 – 14:00 – blok I
Działania wspólne – mapa myśli – podsumowanie / sieciowanie
Wiktoria Bukowy – „Ciało jako miejsce, w którym mieszka dobrostan” – warsztat zaprasza do łagodnego powrotu do siebie poprzez uważność, ruch i ciszę.
14:00 – 15:30 – obiad
DOBRO-STAN to (nie)konferencja.
Jesteśmy otwarci na fluktuacje, zmiany, podążanie za potrzebami…
____________________
WARSZTAT z Anną Owsiany:
„Dobrostan, a (współ)praca z grupą.”
Seria działań odnosząca się do projektowania i facylitacji procesu grupowego – Dbanie o dobrostan osoby prowadzącej proces.
WARSZTAT z Aleką Polis:
Warsztat pod roboczym tytułem „Współpraca twórcza z osobami inaczej sprawnymi intelektualnie”. Czyli jak artyści mogą zmieniać świat osób z niepełnosprawnością i w kryzysie zdrowia psychicznego.
WARSZTAT z Magdaleną Starską:
„Opieka jako sztuka relacji. Sztuka w opiece”.
Warsztat bazujący na doświadczeniu w pracy ze studentami i własnej praktyce artystycznej – researchu teoretycznym na temat „caring art.”, maintenance art”. Warsztat jako grupa robocza.
WARSZTAT z Jaśminą Wójcik:
Prezentacja (połączona z dyskusją i wymianą doświadczeń) pracy z grupami dzieci w oparciu o własną (ponad dziesięcioletnią) praktykę i metodologie Janusza Korczaka (Henryka Goldszmita). Opowieść o MANIFEŚCIE EDUKACJI EMPATYCZNEJ. Pisanie wspólnych manifestów edukacji empatycznej przez wszystkich uczestników/uczestniczki w plenerze, nad morzem.
____________________
Anna Owsiany – specjalistka w obszarach sztuki współczesnej, edukacji, praw człowieka i budowania społeczności. Jako trenerka, mentorka i facylitatorka prowadzi projekty z zakresu edukacji społecznej i kulturalnej, koncentrując się na relacjach, twórczości i inkluzywności. Projektuje autorskie szkolenia dostosowane do potrzeb instytucji i uczestników, poruszając tematy takie jak język inkluzywny, dobrostan edukatorów, sztuka i biznes czy architektura potrzeb. Jej praca koncentruje się na budowaniu postaw wolnościowych oraz tworzeniu przestrzeni równości i zrozumienia. Tworzy programy dla zróżnicowanej publiczności, w tym osób w spektrum autyzmu, niewidomych i neuroróżnorodnych. Współpracuje z instytucjami kultury, m.in. Zachętą, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowym i Operą Narodową w Warszawie, Opera Narodowa w Warszawie, Fundacja Sztuki Polskiej ING, Fundacja Vistula.
Aleka Polis (Aleksandra Polisiewicz) – artystka, feministka i aktywistka eksperymentatorka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego, doktorantka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Tworzy wideo, animacje, performance, dokumenty i manifesty, podejmując tematy tożsamości, władzy, wykluczenia i nierówności. Jej prace, m.in. „Bestiarium Podświadomości”, „Matryca” czy „Rosa Rotes”, były prezentowane w Polsce i za granicą. W latach 2004–2014 współpracowała z czasopismem „Obieg”, gdzie założyła pierwszą w Polsce telewizję wernisażową OBIEG.TV. Łączy sztukę z życiem, eksperymentując i współtworząc z innymi.
Magdalena Starska – artystka wizualna, autorka rysunków, instalacji i działań performatywnych. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (2005), członkini kolektywu Penerstwo. Współtworzy Pracownię Intermedia II na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie prowadzi zajęcia z Wiedzy o Materii. Jej praktyka artystyczna koncentruje się na strategiach opiekuńczych i relacyjnych, często wykraczających poza kontekst europejski. W latach 2007/2008 odbyła półroczną podróż badawczą po Ameryce Południowej. Prywatnie – matka trójki dzieci.
Jaśmina Wójcik – artystka wizualna, reżyserka, edukatorka, aktywistka i autorka partycypacyjnych akcji społeczno-artystycznych autorka partycypacyjnych akcji społeczno-artystycznych. Tworzy działania partycypacyjne, oddając głos społecznościom pozbawionym widzialności i możliwości wypowiedzi. Współredaktorka książki „Sztuka ze społecznością” (2018) i reżyserka nagrodzonego pełnometrażowego dokumentu „Symfonia fabryki Ursus” (2018). Od lat rozwija edukację empatyczną, traktując dzieci jako pełnoprawnych współtwórców – autorka MANIFESTU EDUKACJI EMPATYCZNEJ. Jej najnowszy film, oparty na „Królu Maciusiu Pierwszym” Korczaka, powstał we współpracy z dziećmi i miał premierę na Hot Docs International Documentary Festival w Toronto (2025) – premiera polska Millennium Docs Against Gravity (2025). W wolnym czasie przebywa z rodziną w naturze, z uwagą obserwując świat istot nieludzkich.
Gościnnie
Wiktoria Bukowy – terapeutka czaszkowo-krzyżowa w nurcie biodynamicznym, artystka interdyscyplinarna, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (kierunek Intermedia) oraz Europejskiego Centrum Terapii we Wrocławiu. Pracuje na styku sztuki, ciała i relacyjności, łącząc praktykę somatyczną z myśleniem przestrzennym i procesowym. Ukończyła studia z zakresu psychosomatyki i somatopsychologii na Uniwersytecie SWPS w Poznaniu oraz certyfikowany kurs uważności (MBLC). Regularnie pogłębia swoją praktykę poprzez szkolenia z obszaru pracy z ciałem i regulacji układu nerwowego. W pracy indywidualnej towarzyszy procesom opartym na obecności, uważnym dotyku i tworzeniu bezpiecznej przestrzeni dla odczuwania. Jej obszarem zainteresowania są działania artystyczne oparte na badaniu relacyjności przedmiotów, przestrzeni i ciała. Interesuje ją to, co niewidoczne, pośrednie, ulotne – to, co wydarza się „pomiędzy”. Jej praktyka – zarówno terapeutyczna, jak i artystyczna – wyrasta z potrzeby słuchania ciała – jako przestrzeni doświadczenia, relacji i transformacji.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego

