Skład Rady Programowej
Beata Jaworowska
Prof. dr hab. Anna Królikiewicz
dr Małgorzata Lebda
Joanna Rajkowska
dr Marianna Szczygielska
Katarzyna Tomasiak
Magdalena Ujma
W dniu 29 października 2024 roku Uchwałą Nr 1338/36/24 Zarządu Województwa Pomorskiego Marszałek Województwa Pomorskiego powołał Radę Programową przy Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku. W skład Rady wchodzi siedem osób. Do zadań Rady należy opiniowanie programu działalności Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, składanie wniosków do dyrektora w sprawach dotyczących galerii oraz pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego.
Beata Jaworowska
Wicedyrektorka w Departamencie Kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, z samorządem wojewódzkim związana od początku jego istnienia. Zajmuje się współpracą z instytucjami kultury, związkami i stowarzyszeniami twórczymi, stowarzyszeniami kulturalnymi, partnerami zagranicznymi w zakresie kultury. Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim oraz studiów MBA w Gdańskiej Szkole Bankowej. Wcześniej związana zawodowo m.in. z Nadbałtyckim Centrum Kultury (wicedyrektorka w latach 1993-1997). Na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zajęcia z zarządzania instytucjami artystycznymi na kierunku o tej samej nazwie. Członkini kolegiów doradczych m.in.: Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego, Nadbałtyckiego Centrum Kultury, Muzeum Narodowego w Gdańsku czy Pomorskiej Fundacji Filmowej.
Anna Królikiewicz
artystka wizualna i pedagożka na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi pracownię rysunku. W 2018 roku otrzymała tytuł profesorski nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jej twórczość obejmuje monumentalne rysunki i instalacje, od 2010 roku głównym medium jej pracy jest pokarm, a także pisarstwo, w tym stała kolumna w magazynie „USTA”. Królikiewicz jest autorką wielu wystaw indywidualnych i uczestniczką licznych wystaw zbiorowych zarówno w kraju, jak i za granicą. Za swoją działalność artystyczną i pedagogiczną otrzymała wiele nagród, w tym odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej w 2019 roku. Jej prace badają związki między sztuką a pokarmem, co zaowocowało m.in. współautorstwem monografii naukowej „Międzyjęzyk”. Jej prace były pokazywane w wielu instytucjach w Polsce i na świecie, m.in. w Kesif Gallery w Ankarze, MNG Nomus w Gdańsku czy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
Małgorzata Lebda
dorastała w beskidzkiej wsi. Autorka sześciu książek poetyckich, w tym nagradzanych tomów Matecznik i Sny uckermärkerów (Nagroda Literacka Gdynia 2019). Ostatni tom zatytułowany Mer de Glace (Wydawnictwo Warstwy, 2021) został nagrodzony Nagrodą im. Wisławy Szymborskiej (2022). Jej książki ukazały się w przekładzie na języki: czeski, włoski, serbski, ukraiński, słoweński, duński, rumuński. Doktora nauk humanistycznych i sztuk audiowizualnych. Felietonistka. Animatorka kultury. Redaktorka.Naukowczyni. Wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Ultramaratonka (we wrześniu 2021 roku pokonała, biegnąc, dystans 1113 kilometrów wzdłuż najdłuższej polskiej rzeki Wisły, realizując aktywistyczno-poetycki projekt „Czytanie wody” (https://magazynpismo.pl/soczewka/czytanie-wody-wisla/). Powieść Łakome (Wydawnictwo Znak, 2023) jest jej debiutem prozatorskim. Trwają prace nad adaptacją filmową. Książka została nagrodzona Nagrodą „Odkrycia Empiku”, Literacką Nagrodą Wielkopolskich Czytelników, finalistka Literackiej Nagrody Europy Środkowej Angelus, Nagrody Literackiej Nike i Nagrody Conrada.
Joanna Rajkowska
artystka wizualna. Laureatka wielu nagród, m.in. Paszportu Polityki w 2007 roku i Nagrody Wielkiej Fundacji Kultury w 2010 roku. Ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem prof. Jerzego Nowosielskiego oraz historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studiowała także na nowojorskim uniwersytecie SUNY. Rajkowska jest najbardziej znana z projektów publicznych, takich jak „Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich”, Pasaż Róży w Łodzi czyli palma na rondzie de Gaulle’a, czy „Dotleniacz” na placu Grzybowskim w Warszawie. W swojej twórczości często wykorzystuje elementy tak różnorodne jak rośliny, architektura, geologia czy dźwięk, tworząc prace-ekosystemy żyjące i starzejące się w otwartej przestrzeni. Jej działalność artystyczna odnosi się zarówno do do cyklów życiowych materii, skali czasu, jak i erozji ludzkiej pamięci, jak np. jej projekt „Morze Cechsztyńskie” zrealizowany w Gdańsku, przy kościele św. Jana. Jej prace były pokazywane m.in. na Berlin Biennale, Frieze Sculpture w Londynie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, czy w KW w Berlinie.
Marianna Szczygielska
naukowczyni i popularyzatorka zagadnień z zakresu historii nauki oraz jej społecznych i kulturowych aspektów. Absolwentka Uniwersytetu Środkowo-Europejskiego w Budapeszcie oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka rozprawy doktorskiej o ogrodach zoologicznych. Oprócz zagadnień związanych z humanistyką środowiskową zajmuje się także problematyką ekologii oraz feministycznych studiów nad nauką i technologią. Obecnie pracuje w Instytucie Etnografii Czeskiej Akademii Nauk. W przeszłości związana była także z prestiżowym Instytutem Historii Nauki Maxa Plancka w Berlinie. Znana jest z wykładów, które łączą naukę z szerszymi dyskusjami publicznymi, takimi jak jej prezentacja na temat „Od kości słoniowej do plastiku, czyli nienaturalna historia materiałów”. Współpracuje z artystami wizualnymi przy projektach interdyscyplinarnych oraz takimi instytucjami jak muzea przyrodnicze we Wrocławiu i Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Narodowa w Pradze, Haus der Kulturen der Welt w Berlinie, czy Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie. Autorka licznych publikacji, a także członkini kolegium redakcyjnego Humanimalia Journal.
Katarzyna Tomasiak
absolwentka kierunków artystycznych. Słupska artystka, pedagog, nauczycielka przedmiotów artystycznych, instruktorka ceramiki oraz wykładowca na Uniwersytecie Pomorskim. Realizuje się sztukach wizualnych. Współpracuje przy akcjach artystycznych i edukacji kulturalnej. Wyrazista, zaangażowana osobowość i pracowita twórczyni. Zrealizowała wiele projektów grupowych oraz indywidualnych. Lubi inspirować i wspierać innych w tworzeniu.
Autorka wielu słupskich murali. Pomysłodawczyni i realizatorka akcji upowszechniającej poezję na chodnikach. Pomysłodawczyni projektu „Alchemia Daru”, na który uzyskała stypendium w dziedzinie kultury. Trzykrotna Laureatka nagrody Prezydenta Miasta Słupska za szczególne osiągnięcia w edukacji artystycznej. Laureatka i wyróżniona w dwóch edycjach Międzynarodowego Konkursu „Witkacy pod Strzechy”. Finalistka dziewiątej edycji konkursu „Nauczyciel Pomorza” z ramienia Marszałka Województwa Pomorskiego. Motywuje młodzież do udziału w projektach krajowych i międzynarodowych, między innymi w projekcie międzynarodowym „Tożsamość w zagrożeniu” organizowanym we współpracy z Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku. Współtworzyła i brała udział w wielu wystawach grupowych i indywidualnych.
Magdalena Ujma
krytyczka i historyczka sztuki, kuratorka wystaw. W latach 2021–2023 prezeska AICA Polska (Sekcja Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki), a obecnie wiceprezeska tego stowarzyszenia. Studiowała historię sztuki na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz zarządzanie kulturą w Ecole de Commerce w Dijon. Pracowała w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w Bunkrze Sztuki w Krakowie. Od 2018 roku jest związana z Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece, od 2021 – z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie kieruje czasopismami „Restart” oraz „Elementy”. Jako kuratorka ma na swoim koncie kilkadziesiąt wystaw, z których ostatnie to wystawa poświęcona Marii Stangret oraz wystawy indywidualne Agaty Kus i Iwony Demko. Ujma jest również autorką licznych esejów i artykułów naukowych. Jej blog „Krytyk sztuki na skraju załamania nerwowego” jest popularnym źródłem wiedzy o sztuce współczesnej, a także jednym z pierwszych przykładów recepcji krytyki instytucjonalnej w Polsce.