Wojciech Ćwiertniewicz „Człowiek lub kamień albo drzewo”
Wernisaż: 23 maja 2014, godz. 19.30
Centrum Aktywności Twórczej, Ustka
Wystawa będzie czynna do 29 czerwca 2014 r.
Zaraz po wernisażu zapraszamy na koncert
Marcina Krzyżanowskiego
Fucksoundage!
• MrcKrz el.cello,
Wojciech Ćwiertniewicz, ur. 1955. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1976 – 1981. Jest laureatem m. in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a ostatnio Nagrody „Exitu” za rok 2008. Jego prace są w kilku kolekcjach publicznych (m. in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Bibliotece Głównej ASP w Krakowie). Jest autorem sześćdziesięciu jeden indywidualnych wystaw malarstwa. Brał udział w ponad 100 wystawach zbiorowych. Opublikował siedem tomików dziennika: Dziennik malarza (wyd. Stowarzyszenie Artystyczne Otwarta Pracownia, Kraków 2002), Bez tytułu (Kraków 2004), Ulica Długa (Kraków 2005), Bez tytułu 2 (Kraków 2006), Rok 2006 (Kraków 2007), 2007 (Kraków 2008), 2008 (Kraków 2009).
Ćwiertniewicz wkrótce po studiach malował głównie obrazy figuratywne utrzymane w duchu nowej ekspresji (portrety, akty i kompozycje we wnętrzach), często w postmodernistyczny sposób odwołujące się do motywów dawnej sztuki. W jego obrazach pojawiały się tajemnicze ogrody, bujna roślinność, atmosfera gorących nocy. Obrazy w tym stylu malarz przedstawił m.in. w 1986 roku na wystawie „Ekspresja lat 80-tych” w Sopocie, były one malowane w stylu transawangardy i były inspirowane obrazami René Magritte’a i Henri Matisse’a. Pod koniec lat 80. w jego twórczości pojawiły się nowe akcenty: egzotyczne pejzaże leśne z fantastyczną, bujną roślinnością, pod której wrażeniem pozostał po podróży na Maderę. Dominowały w obrazach pierwotne siły natury i archaizm. Kompozycje tworzone na początku kolejnej dekady z wyraźnie rozdzielonymi strefami ziemi i nieba nawiązywały do nastroju pejzaży kosmicznych. Pierwsza dekada XXI wieku wiąże się z powrotem malarza do scen z postaciami, w tym aktów męskich. W 2002 roku zaskoczył bardzo odważnymi obrazami z przedstawieniem męskich aktów. W 2007 roku prace te kandydowały do udziału w Biennale w Wenecji . Ćwiertniewicz jest przez niektórych uznawany za pierwszego artystę w historii polskiego malarstwa, który naprawdę widzi, czuje i oddaje męskie ciało w jego pełni. Nie stroni również od malarstwa abstrakcyjnego, w którym często pojawia się motyw koła, do którego malarz przywiązuje znaczenie symboliczne. Jednym z motywów jego obrazów są rozrzucone na płaszczyźnie płótna koła, nawiązujące do form mandali. Artysta nie nadaje tytułów swoim obrazom, nadaje im wyłącznie numery.