TO MIĘDZYNARODOWY PROJEKT ODWOŁUJĄCY SIĘ DO SZTUKI PUBLICZNEJ, NAWIĄZUJĄCY DO TOŻSAMOŚCI MIEJSCA I UTOŻSAMIANIA MIESZKAŃCÓW Z REGIONEM.
Terminarz:
20 października, godz. 17.00 – spotkanie organizacyjne
21 października, godz. 18.00 – otwarte dla publiczności prezentacje artystów i projektu “Spazi Docili”
22,23,24,26,27,28,29 października – warsztaty
4 listopada – finał
W ramach projektu odbywają się warsztaty z mieszkańcami, prezentacje oraz publiczne dyskusje prowadzone przez zaproszonych artystów. Rdzeniem projektu jest odnajdywanie przez uczestników warsztatów miejsc typu krajobraz poindustrialny i „naprawianie” ich poprzez ingerencje artystyczne różnymi środkami. Poprzez działania chcemy pokazać, że język sztuki współczesnej może być narzędziem do lepszego poznania i zrozumienia siebie, ale także miejsca, w którym na co dzień się przebywa. Pomysł powstał w oparciu o projekt „Spazi Docili”, który realizowany jest od 2008 roku we Florencji. Usteckie działania mają być jego odzwierciedleniem i kontynuacją.
Podsumowanie działań odbędzie się 4 listopada o godz. 16.30 podczas publicznego finału ‘walking opening’ w Centrum Aktywności Twórczej i przestrzeni publicznej.
tel 515 089 986
[email protected]
Prowadzący:
Christian Costa
Urodzony w Warszawie. Mieszka w Neapolu, we Włoszech i w Warszawie. Zajmuje się badaniem świata sztuki w różnych miejscach w Europie, m.in. Wiedniu, Mediolanie, Rzymie czy Londynie. Współpracował z Uniwersytetem L’Orientale w Neapolu i Uniwersytetem Slesian. Od 2005 roku, wraz z artystą Fabrizio Ajello i kuratorami Barbara D’Ambrosio i Costanza Meli, pracuje nad publicznym projektem „Progetto Isole” w Palermo. Od 2007 roku pracuje na N.EST w projekcie sztuki publicznej, którego kuratorem jest Danilo Capasso. W 2008 roku wspólnie z artystą Fabrizio AJELLO opracował i założył projekt sztuki publicznej „Spazi Docili”, skoncentrowany na Florencji. W 2013 pracował na Wydziale Mediacji Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie zajmował się projektem sztuki publicznej Wrocławia „Wejście od podwórza”, dedykowane dokumentowaniu i interwencjom w różnych obszarach miasta. Tworzy instalacje, jednak często swoje działania skupia na dźwięku (sztuka dźwięku, instalacje dźwiękowe). Koncepcja odniesienia do miejsc jest jego domeną. Bada tożsamość społeczeństwa z przestrzenią w aspekcie kulturowym oraz sposób, w jaki są postrzegane przez ludzi z zewnątrz.
Tommaso Capecchi
Ur. w Empoli, mieszka i pracuje w Certaldo, Włochy. Video-maker, fotograf, krytyk, kurator. Pracował jako operator filmowy, twórca filmów video, katalogował archiwa filmowe i dokumentalne (dla Festiwalu Lo schermo dell’arte we Florencji), był asystentem scenografa (dla “The face of an angel” Michael’a Winterbottom’a), producentem filmów dokumentalnych, montażystą. Od 2011 roku współpracuje z czasopismami „i.ovo journal” i „Geart” i z blogami „Il lavoro culturale” i „callmeishmael”, pisząc na na temat kina, teatru i sztuki współczesnej. Tommaso Capecchi od dawna współpracuje ze Spazi Docili. W latach 2013-14 pracował przy projekcie projekcie Si puo produrre identita? [Can we produce identity?], w którym pięciu międzynarodowych artystów stworzyło pięć interwencji artystycznych centrum Florencji. Celem projektu Ustka za Fasadą jest dostosowanie projektu do polskiej rzeczywistości. Dla Si puo produrre identita? [Can we produce identity?] Tommaso Capecchi napisał również jeden z esejów w książce dedykowanej projektowi, która zostanie wkrótce opublikowana. W 2014 współpracował przy projekcie Formal Interference, kuratorowanym przez CAAPO i Brychan’a Tudor’a, który odbył się w kompleksie Le Murate we Florencji i składał się z dziesięciu dni interwencji sztuki publicznej i warsztatów. W 2015 roku Tommaso documentuje MATERIA POLITICA, rezydencja i interwencje sztuki publicznej w posiadłości Sticciano (Certaldo).
Brychan Tudor
Artysta z Cardiff, Walia. Wykształcenie: MA Fine Art (Merit), Wimbledon School of Art, wrzesień 2005 wrzesień 2006 r MA Course Representative. BA (z wyróżnieniem) Fine Art (2: 1), Art and Foundation design Diploma (Merit), University of Wales Institute w Cardiff, Wrzesień 2001 lipiec 2005 r BA Course Representative. Zatrudnienie: W październiku i listopadzie 2007 roku Brychan Tudor odbywał rezydencję w Libii wraz z grupą sześciu osób wybraną za sprawą British Council podczas Liverpool Biennale ’08. W ramach pobytu został zrealizowany szereg warsztatów, przybliżających libijskim studentom włoską sztukę współczesnych praktyk artystycznych pomagając im zbudować dużą wystawę w przestrzeni miejskiej w oparciu o koncepcję „osadnictwa”. Przez dwa lata pracował jako Art and design Demonstrowanie Technik w Hugh Baird College. W latach 2009 – 2011 był redaktorem naczelnym internetowego kwartalnika „Art Art Art”. W tym czasie Brychan Tudor był kuratorem serii trudnych interdyscyplinarnych wystaw i koordynował najważniejsze międzynarodowe wydarzenia. Od maja 2009 r jest Dyrektorem Artystycznym CAAPO Creative Assault to stowarzyszenie popularyzujące sztukę i zrzeszające kuratorów. Jego głównym celem jest promowanie wymiany kulturowej poprzez produkcję wydarzeń artystycznych, które przekraczają granice ich podmiotu, prowokując do dyskusji. Od 2012 roku jest wykładowcą i krytykiem w Coleg Sir Gar w Carmarthen. Na swoim koncie ma trzy wystawy indywidualne i ponad dwadzieścia zbiorowych.
Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Kultura Dostępna 2015.
Patronat honorowy:
Burmistrz Miasta Ustka Jacek Graczyk
Patronat medialny:
Partnerzy:
Miejska Biblioteka Publiczna
Środowiskowy Dom Samopomocy w Słupsku
Bałtycka Fundacja Sztuki Współczesnej