FILIPE AFONSO / PROJEKCJA FILMÓW WIDEO ORAZ AUTOPREZENTACJA ARTYSTY
Spotkanie wyjątkowo odbędzie się w Bałtyckim Centrum Kultury w Ustce
przy ul. Kosynierów 21 a,
wtorek 21 listopada 2017 / 17.30
Wstęp wolny
Filipe Afonso koncentruje się na zgłębianiu różnych form mediacji (technologii, mediów, sztuki, turystyki, religii, polityki i ekonomii) występujących pomiędzy ludźmi oraz tym, co widzą, myślą i czują. Zajmuje się także interakcją pomiędzy ludźmi a technologią oraz ulegającym obecnie zmianie sposobem dostępu do obrazów. Czasami autor skupia się na konkretnej postaci, zwykle jednak jego twórczość ma wymiar globalny i uniwersalny, nawiązując do lęków nękających współczesny świat, które zostają wyrażone za pośrednictwem wspomnianych wcześniej form mediacji.
Najnowsze prace Filipe obracają się wokół muzeów i archiwów. Za pomocą wirtualnych inerfejsów, artysta przedstawia podróże i pielgrzymki do współczesnych celów wycieczek turystycznych, miejsc kultu i duchowości. Artysta zajmuje się rolą historii materialnej w erze cyfryzacji i bada jaki rodzaj indywidualnej, osobistej i ogólnej pamięci można odnaleźć w instytucjach i obiektach, które zostały usunięte z teraźniejszości. Równocześnie Filipe zajmuje się ulegającą niekończącej się manipulacji cyfryzacją, biorąc za punk wyjścia cyfryzację jako fikcję, jako znak, który świadczy, że skończyła się era dokumenacji. Poprzez badanie cyfrowych pozostałości medialnych, tak jak architekt badający starożytną świątynie podczas prowadzenia wykopalisk, artysta odtwarza rzeczywistość jako fikcję, z której pierwotnie powstała, aby pomóc nam poznać współczesną historię, tzn. otaczającą nas narrację oraz nieoczekiwane, osobiste więzi łączące ludzi dzięki historycznym miejscom i artefaktom, nawet jeśli globalizacja pozbawi ich namacalnych i emocjonalnych odniesień.
Filipe Afonsa mieszka obecnie w Paryżu. Studiował Kinematografię w Lizbonie oraz Pradze. Brał udział w wystawach, pracował jako kurator oraz prowadził współpracę m.in. z następującymi instytucjami: Harvard Film Archive, Anthology Film Archives, Microscope Gallery, Kassel Dokfest, Filmotekami w Tel Awiwie i Portugalii, IndieLisboa, Artists Television Access, Platoon Kunsthalle, Collectif Jeune Cinema, Cinema du Reel, Centre Pompidou, Gaite Lyrique, Pleasure Dome i MIX NYC.
PROJEKCJE WIDEO /
2012 ATRACADOS – 11MIN
2013 WALK IN THE FLESH – 7MIN
2014 CAFE CHINES – 14MIN
2014 “PASOLINI FULL MOVIE” 2 – 3MIN
CAŁOŚĆ: 35MIN
ATRACADOS, 2012, PORTUGALIA, 10:30 Dwóch chłopców rozmawia w porcie o opuszczeniu domu i rodzinnego miasta. Choć czują, że życie „na zewnątrz” jest niemożliwe, gdy jeden z nich przypomina sobie sen, w którym obydwaj wkraczają w morską toń, drugi przejmuje inicjatywę. Atracados to eksperymentalny film oddający głos nie tylko chłopcom, ale także otaczającym ich łodziom i industrialnemu krajobrazowi. Film nakręcono w porcie, zestawiając surowość kadrów i dialogów z ujęciami kołyszących się na falach łodzi. Widz śledzi tajemniczą i niepokojącą relację pomiędzy chłopcami, lecz nie pozna powodów, dla których zastanawiają się nad możliwością opuszczenia miasta …
WALK IN THE FLESH, 2013, PORTUGALIA, 06:42
„Ciała stają się wzorami informacji, migoczącymi znacznikami, charakteryzuje je skłonność do nieoczekiwanych metamorfoz, osłabienia i dyspersji” (Katherine Hayles, 1993). Na ekranie widzimy płynne, rozpikselowane ciała, które nieustannie zmieniają się i ewoluują, w sposób znacznie bardziej szokujący niż postaci w filmach Cronenberga. Ta gęsta maź rozpływających się sylwetek, jest bardziej koszmarna niż sceny z gatunku body horror z lat ‘80. (Renato Loriga, katalog wystawy Boom Cut Guerilla).
CAFÉ CHINÊS, 2014, PORTUGALIA, 13:55
Chinka, słabo znająca portugalski, próbuje zrozumieć Portugalczyków, którym serwuje posiłki i napoje. W tle ciągle słychać telewizor, w którym pokazywane są amerykańskie filmy… Kobieta powraca do swej ojczyzny łącząc się przez Skype. Na ekranie telewizora pojawia się kosmitka, przeniesiona w ramach eksperymentu daleko od swego świata, podobnie jak Chinka – wyrwana ze swego społeczeństwa i poddana obserwacji podczas eksperymentu filmowego. Mimo, że widz dowiaduje się coraz więcej o postaciach, jego myśli stają się zgmatwane, mieszają się różne punkty widzenia na temat historii, granic, przesiedlenia, dehumanizacji, globalnej wioski i utraty tożsamości. Nieznany mężczyzna/Głos lektora: „Nigdy nie przyglądałeś się historii Chin?” Ludzki kosmita w telewizji: „Nie zapominaj, że też jestem człowiekiem.”
PASOLINI FULL MOVIE, 2, 2014, TURCJA/ PORTUGALIA, 03:04
Cały film Piera Paola Pasoliniego w czterominutowym streszczeniu.