You are currently viewing bialy-szum-warsztaty

12.11.2024
BEZ ILU RZECZY JESTEŚMY DOSKONALE SZCZĘŚLIWI?

Prowadzący: Michał Czapiewski

Zbieranie przedmiotów to doświadczenie, które dotyka nas wszystkich. Naturalne pamiątki, takie jak kwiaty czy kamienie, często tracą swoją wartość, gdy trafiają do naszych domów. Tworząc często skupiamy się na finalnej kompozycji, a nie na radości płynącej z procesu twórczego. Posiadanie rzeczy może obciążać nas emocjonalnie – wymagają one opieki i porządkowania. Warto zastanowić się, czy naprawdę przynoszą nam szczęście. Stawiając czoła kryzysowi nadmiaru,możemy odkryć, że nie musimy posiadać rzeczy, aby cieszyć się ich pięknem i odnajdywać wewnętrzne bezpieczeństwo. Podczas warsztatów stworzono kompozycje z naturalnych elementów, wykorzystując glinę jako podłoże. Każda z uczestniczących osób zdecydowała, co zrobić z kompozycją: zabrać ją do domu czy oddać naturze? Był to impuls do zastanowienia się wspólnie, czy te kompozycje poprawiają nasze samopoczucie, czy może potrafimy być doskonale szczęśliwi bez nich?

MICHAŁ CZAPIEWSKI

Magister inżynier architekt, absolwent Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Florysta z 18-letnim doświadczeniem, tytuł obroniony w Wielkopolskiej Izbie Rzemieślniczej. Uczestnik konferencji i warsztatów organizowanych przez Polską Szkołę Florystyczną, Floral Academy, Międzynarodowy Instytut Florystyczny oraz Gregor Lersch Floral Design. Uczestnik Plenerowych Wystaw Florystycznych na Wałach Chrobrego w Szczecinie. Od 6 lat prowadzi warsztaty w Gminnych Ośrodkach Kultury. Od 3 lat zajmuje się ceramiką. Początkujący ogrodnik, zielarz, kucharz domowy oraz poledancer.

20.11.2024 UKRYTE POWIĄZANIA Prowadząca: Teresa Kamińska Rośliny są podstawą bioróżnorodności i nieodłącznym elementem wzbogacającym krajobraz miasta – środowiska życia. Podczas warsztatów osoby uczestniczące mogły się skupić na życiu i istocie drzew, które na co dzień mijamy, a wykorzystując glinę, posadzono nasiona platana, w celu wyhodowania sadzonki, która ma szansę wyrosnąć na piękny okaz. Charakterystyczne cechy gatunkowe, jak: kształty owoców, nasion, liści czy faktura kory mogą stanowić źródło inspiracji twórczej. Przykładem takiej inspiracji, są między innymi botaniczne fotografie Karla Blossfeldta. Opierając się na podstawie, że rośliny należy cenić jako konstrukcje artystyczną i architektoniczną, podjęto pracę z gliną ceramiczną. Bliższe poznanie drzew miejskich pozwala lepiej zrozumieć związek człowieka z naturą i wpływ tych relacji na poprawę naszego samopoczucia.

TERESA KAMIŃSKA

Nauczycielka biologii w szkole podstawowej z blisko 30-letnim stażem. Studiowała ochronę roślin i środowiska na Akademii Rolniczej w Szczecinie. Miłośniczka przyrody. Napisała i przez ok 20 lat pracy w szkole, realizowała swój autorski program przedmiotu “ekologia z turystyką”. W ramach międzynarodowego projektu Ochrony Morza Bałtyckiego (The Baltic Sea Project), którego była szkolną koordynatorką, uczestniczyła w międzynarodowych konferencjach i warsztatach ekologicznych w Danii, Szwecji, Litwie, Niemczech i Austrii. Organizatorka akcji Drzewa Milenijne w Ustce. Autorka broszury dotyczącej ścieżki edukacyjnej “Drzewa w Ustce”. Jej uczniowie zdobyli wiele nagród w konkursach ekologicznych na szczeblu ogólnopolskim. Od ośmiu lat realizuje projekty edukacyjne: Ogrody Beni i Projekt Pomidorowy w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Ustce. Od trzech lat, na zajęciach w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce, rozwija swoją nową pasję, jaką jest rzeźba ceramiczna.

29.11.2024 ŚLADY SPLĄTANE Prowadząca: Joanna Dudek Jak w świecie post prawdy poznać naturę? Czy nauka wyklucza wrażliwość? Czy potrzebujemy granicy pomiędzy obiektywizmem a kreacją? W jaki sposób sztuka może przyczynić się do zwiększenia świadomości ekologicznej? Czy nasze działania wobec natury są bardziej podyktowane troską czy próbą kontroli? Jak zmierzyć się z kryzysem klimatycznym nie wpadając w defetyzm? Nie mamy gotowych odpowiedzi na te pytania, ale może te mogą stać się one inspiracją do zadawania kolejnych. Do twórczego dialogu – podczas warsztatów pracowano z gliną, próbując wyrazić nasze refleksje za pomocą odcisków roślin oraz własnych dłoni.
JOANNA DUDEK Artystka wizualna, absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Szkoły Letniej w Bauhaus Universitat w Weimarze. Doktora sztuki i wykładowczyni na macierzystym Wydziale. W swojej twórczości podejmuje tematy dotyczące człowieka i środowiska naturalnego, ekologii, współpracuje z naukowcami w szczególności z biologami. W swoich pracach wykorzystuje naturalne materiały, a do najważniejszych projektów należą „Ciało z Ciała”, „Zielniki Słowińskie. Rzeźba Społeczna” czy „Apoptoza // Ropa”.
04.12.2024 ROŚLINNO – QUEEROWE EKOSYSTEMY Prowadząca: Liliana Zeic Warsztat głębokiej uważności, podczas którego wspólnie zastanawiano się nad tym, jak mogłaby wyglądać wspólnota, której równoważnymi członkiniami są rośliny. Skupiono się na szukaniu połączeń pomiędzy roślinnością a naszą fizycznością i cielesnością. Pytania, które nam towarzyszyły to: Czego możemy się nauczyć od roślin? Czego możemy się od nich nauczyć o bliskości ze swoimi ciałami (jak i z wszystkimi ciałami)? Czego możemy się od nich nauczyć o życiu w sposób nienormatywny w normatywnym społeczeństwie? Czy roślinność jest queerowa? Jakie wysiłki podejmuje człowiek by ją uporządkować, naprostować, oddziczyć? Jak queerować nasz kontakt z naturą i właściwie czemu mamy to robić? i W końcu: co można praktykować by wchodzić z nią w głębsze i bardziej uważne relacje?
LILIANA ZEIC (ona/jej) Queerowo-feministyczna artystka wizualna, doktora sztuki. Pracuje metodami rzemieślniczymi, wideo, fotografią oraz tekstem tworząc intermedialne i performatywne projekty oparte na badaniach artystycznych. Podejmuje temat queerowych ekologii, relacji ludzko-roślinnych oraz budowania głębokiej uważności w stosunku do środowiska przyrodniczego. Finalistka Forecast Forum w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie w 2017 roku. Laureatka nagrody publiczności: Spojrzenia 2019. Jej prace pokazywane były na ponad 140 wystawach grupowych i indywidualnych w Polsce i za granicą, oraz znajdują się w kolekcjach publicznych (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Muzeum Współczesne Wrocław, Galeria Miejska Arsenał). Pracuje na wrocławskim ASP w katedrze Mediacji Sztuki, mieszka w Warszawie. Reprezentowana przez galerię lokal_30. Pod nazwiskiem Liliana Zeic tworzy od lutego 2021 roku.

PODCAST „BIAŁY SZUM”

Projekt Sfinansowany przez Unię Europejską NextGenerationEU.

Dofinansowanie z UE: 74 486,00 zł

Organizator: Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku

Matronat: NN6T
Patronat honorowy: Mieczysław Struk Marszałek Województwa Pomorskiegoy