Czym jest DŹWIĘK W RUCHU ?
Jest cyklem działań dźwiękowych, dedykowanym ciekawym miejscom. Istotnym kontekstem jest przestrzeń architektoniczna i jej akustyka. Projekt stanowi rodzaj interpretacji danego miejsca, można powiedzieć, że DŹWIĘK W RUCHU to interwencja dźwiękowa w duchu site specific, która zakłada dialog między zaprojektowanym dźwiękiem i uczestnikami/ uczestniczkami oraz przestrzenią. Każdy odbiorca i odbiorczyni staje się wykonawcą kompozycji, generuje dźwięki i ma na nie wpływ, ale co ważne działa razem z innymi uczestniczkami i uczestnikami. Stopniowo ruch uczestniczących w wykonaniu utworu oraz generowane przez nich brzmienia spotkają się stając się podstawą do budowania dźwiękowych relacji ale i geometrycznych układów pomiędzy nimi.
Ruch jest koniecznym warunkiem, aby doszło do wykonania utworu. Z kolei dźwięk to za każdym razem specjalnie przygotowana i zaprojektowana do każdej przestrzeni, nowa forma, uwzględniająca konteksty, specyfikę miejsca oraz jej walory akustyczne.
Ten rodzaj działania można nazwać aktywną kompozycją lub utworem partycypacyjnym – bez obecności i zaangażowania uczestniczek i uczestników, nie dojdzie do wykonania utworu. Praca łączy w sobie dostępne technologie (smartfon, kody QR) i ruch a dzięki instrukcji, która jest jednocześnie partyturą przestrzenną, opisującą działanie, wykonamy utwór, skoncentrowany na obecności i zmienności położenia. Praca jest refleksją o budowaniu uważności. Dźwięk w ruchu to działanie o charakterze polemicznym, znoszące granice, które zakłada „regularny” koncert. Każda realizacja to osobny premierowy projekt.
Marcin Dymiter porusza się w kręgu elektroniki, field recordingu i muzyki improwizowanej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska, muzykę do filmów, spektakli teatralnych, wystaw i przestrzeni publicznych. Jest autorem projektu Field Notes, map dźwiękowych i edukacyjnego cyklu muzycznego Tracklista. Prowadzi warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Gra w projektach: emiter, niski szum, ZEMITER, MAPA oraz innych, efemerycznych formacjach.
Niezależny kurator związany z festiwalami: Control Room (Gdańsk), Wydźwięki/Resonances (Galeria El, Elbląg), mikro_makro (Słupsk, Flensburg). Jest pomysłodawcą i kuratorem – wspólnie z Marcinem Barskim – projektu „Polish Soundscapes”, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu, oraz współtwórcą Instytutu Pejzażu Dźwiękowego.
Współpracuje z artystą wizualnym Ludomirem Franczakiem – wcześniej w projekcie emiter_franczak audio video performance, a ostatnio w ramach działań teatralnych i performatywnych („Erft”, „Odzyskane”, „Życie i śmierć Janiny Węgrzynowskiej”, „Atlas of Sounds”), odpowiada za muzykę i opracowanie dźwiękowe. Współpracował także z Joanną Rajkowską, Elżbietą Jabłońską, Anną Baumgart, Anną Witkowską, Risą Takitą, Magdaleną Franczak, Karoliną Głusiec.
Producent muzyczny. Słuchacz i uczestnik warsztatów muzycznych i warsztatów improwizacji w kraju i za granicą, między innymi prowadzonych przez Le Quan Ninha, Andrew Sharpleya, Johna Butchera, Robina Minarda i Wolfganga Fuchsa. Stypendysta Uniwersytetu Sztuki w Berlinie, finalista konkursu Netmage International Multimedia Festival w Bolonii. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011), Fundacji Wyszehradzkiej (2012). Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.
- 19-20.11.2024 wtorek, środa godz.: 17:00 – otwarta sesja dźwiękowa – warsztaty „Dźwięk w ruchu”
- 23.11.2024 godz.: 18:00 – premiera „Dźwięku w ruchu”
- 23.11.2024 godz.: 19:00 – koncert projektu Emiter
Udział w warsztatach i działaniach jest nieodpłatny.
Więcej na temat projektu przeczytacie na stronie https://bgsw.pl/pl/pracownia-dzielnica/
Kontakt, więcej info o warsztatach: Sylwia Starkowska 798 402 158 (można się zapisać lub po prostu przyjść na warsztaty)
Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU.
Organizator: Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku
Partner: Miasto Słupsk
Matronat: NN6T
Patronat: Radio Kapitał, Polskie Radio Koszalin/Radio Słupsk