You are currently viewing Trzydniowe warsztaty dźwiękowe z Zorką Wollny

Trzydniowe warsztaty dźwiękowe z Zorką Wollny

Trzydniowe warsztaty dźwiękowe z Zorką Wollny
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce

środa 6.05 godz. 13. (warsztaty)
czwartek 7.05 godz. 13 (warsztaty)
piątek 8.05 godz. 17  (koncert otwarty dla publiczności)

Ilość miejsc ograniczona!

Zapisy: [email protected]

Zorka Wollny poprowadzi warsztaty, podczas których uczestnicy będą współtworzyć utwór muzyczny wykorzystujący naturalne dźwięki miejsca, głosy ludzkie oraz sprzęty znalezione w budynku galerii. Zwieńczeniem warsztatów będzie koncert uczestników otwarty dla publiczności.
Zorka Wollny o warsztatach:
„Wszystkie moje projekty powstają przy współpracy z grupą ochotników podczas wielu dni prób, wszystkie komponowane są wobec specyficznej architektury i warunków akustycznych. Wydarzenia są jednorazowe i rozgrywane na żywo, bez udziału elektroniki, za to z użyciem specyficznych instrumentów. Najważniejszy w tych działaniach jest proces, a kompozycja pozostaje otwarta.
W mojej praktyce artystycznej głównym założeniem jest współpraca z lokalnym środowiskiem i jego mieszkańcami. Uczestnicy – performerzy otrzymują do zagrania role odpowiadające ich charakterowi, potrzebie ekspresji i umiejętnościom. Są partie solowe i wspólne działania, jest również miejsce na improwizację, w ramach przyjętych założeń co do rodzaju akcji.
Warsztaty i otwarte próby są ważnym elementem pracy. Podczas pierwszych spotkań testujemy właściwości akustyczne przestrzeni oraz możliwości muzyczne i aktorskie performerów. Ważne jest, żeby lepiej poznać grupę, a także indywidualności poszczególnych osób, ponieważ także one mają znaczący wpływ na charakter utworu.
Powstające kompozycje są czysto akustyczne – nie używamy sprzętu elektronicznego ani wzmacniającego. W naszej praktyce wykorzystujemy dźwięki pochodzące ze środowiska codziennego życia – wydobywane przez ciała i obiekty w przestrzeni – te niewymuszone/niezamierzone, zaczerpnięte z mniej lub bardziej zwyczajnych czynności, takich jak chodzenie, rozmowa, śmiech, śpiew. To co jest najbardziej interesujące to moment kiedy tego rodzaju dźwięki zmieniają charakter – z oczywistych i pojedynczych na część składową abstrakcyjnych kompozycji muzycznych.
Wynajdujemy i używamy także sporo nietypowych instrumentów – są to przedmioty codziennego użytku, bezpośrednio przeniesione do kompozycji. Każdy z tych przedmiotów wymaga odkrycia, w jaki sposób ma być wykorzystany przez performera, zbadania sposobów używania, umieszczenia w tkance całej kompozycji, wyjaśnienia i treningu podczas prób. W ten sposób przedmiot codziennego użytku przechodzi odpowiednią drogę by stać się instrumentem.
Architektura i kontekst miejsca mają podstawowe znaczenie. Każdy utwór powstaje z inspiracji i w odniesieniu do konkretnej przestrzeni.

Zorka Wollny o artystka sztuk wizualnych, wykorzystująca w swoich działaniach dźwięk. W swoim dorobku ma filmy, cykl performance’ów choreograficznych oraz koncertów (we współpracy z Anną Szwajgier). Współpracuje z najważniejszymi polskimi instytucjami artystycznymi zajmującymi się sztuką współczesną. W 2007 roku reprezentowała Polskę na wystawie twórców europejskich w Brukseli. W 2009 roku została nominowana do nagrody Fundacji Deutsche Banku dla najlepszego młodego artysty, a w 2010 roku magazyn sztuki „Arteon” przyznał jej tytuł Artystki Roku. Jej realizacje były prezentowane w Polsce i za granicą, m.in. we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, na Węgrzech i w Kanadzie. Oprócz uczestnictwa w wystawach brała udział w wydarzeniach muzycznych (np. Festiwal Audio Art w Krakowie, Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień) i teatralnych (Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu, Miedzynarodowy Festiwal Szekspirowski).

Trzydniowe warsztaty dźwiękowe (06, 07 i 08. maja 2015 r.) z Zorką Wollny w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Materiał filmowy z koncertu finałowego 8 maja 2015 roku.

ZorkaWollny
Próba w Zachęcie, fot. J.Pierzchała

ZorkaWollny1

Warsztaty prowadzone z Anią Szwajgier, fot. Adam T. Burton

Dodaj komentarz