You are currently viewing ŚWIATŁEM PISANE / PROJEKT EDUKACYJNO – FOTOGRAFICZNY

ŚWIATŁEM PISANE / PROJEKT EDUKACYJNO – FOTOGRAFICZNY

ŚWIATŁEM PISANE
PROJEKT EDUKACYJNO – FOTOGRAFICZNY
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury


Kurator / Krzysztof Tomasik

Magię i wyjątkowość miejsc tworzy ich historia, otoczenie i wreszcie sami ludzie, którzy stykają się z nimi. Sposób, w jaki opisują te miejsca, jest jednak kluczowy. Opowiedzieć o magii miejsca nie jest jednak prosto. Słowa? Czy oddadzą to, co ulotne? Czy uchwycą genius loci?

Trzy wyjątkowe miejsca na mapach Słupska i Ustki: Baszta Czarownic, Żydowski Dom Przedpogrzebowy i Latarnia Morska – to bohaterowie projektu warsztatowo-fotograficznego zatytułowanego „Światłem Pisane”. Zrealizowaliśmy go na przestrzeni pół roku, a więc niespiesznie, ale z atencją zarówno do samych miejsc, jak i narzędzi, których użyliśmy do opisywania wyjątkowych obiektów.

„Światłem Pisane” to projekt warsztatowo-integracyjny realizowany przez Bałtycką Galerię Sztuki Współczesnej w Słupsku odwołujący się do historii fotografii oraz zabytków regionu słupskiego – wspomnianych już trzech wyjątkowych obiektów. Projekt tym samym nawiązywał do tożsamości kulturowej miejsca i mieszkańców. Jego celem było zagłębienie się w historię, a jednocześnie umożliwienie poznania tradycyjnych technik tworzenia obrazów – rayogramów czy camery obscury. Wybrane przez nas budynki stały się jednocześnie miejscami, jak i narzędziami realizacji projektu.

Projekt miał też na celu integrację społeczności lokalnej, jej edukację, nadanie nowego znaczenia historycznym miejscom, umożliwienie dostępu do kultury. Przez kilka miesięcy, dzięki wyjątkowym artystom zaproszonym do współpracy oraz uczestnikom warsztatów, w trzech obiektach odbywały się cykliczne warsztaty i wykłady.
Z wykorzystaniem konstrukcji budynków powstały instalacje camera obscura na wzór tych, które tworzono niegdyś w wieżach i basztach, by rejestrować obrazy widziane z ich szczytów. Uczestnicy i artyści weszli do miejsc w większości na co dzień niedostępnych dla zwiedzających. Mieli możliwość nie tylko zobaczenia i poznania ich, ale przede wszystkim wykorzystania przestrzeni we wnętrzach do działań artystycznych, podczas których światło zapisywało niecodzienne obrazy. Uczestnicy poznali unikalne techniki fotografii nieoczywistej i niejednoznacznej.

Uczestnicy projektu „Światłem Pisane” mieli możliwość integracji, edukacji, eksperymentowania, ale przede wszystkim opisania niewerbalnie, a światłem trzech niezwykłych miejsc. Czy im się udało? Czy uchwycili genius loci?
Na te pytania zapewne będzie można znaleźć odpowiedź na wystawie podsumowującej projekt w Baszcie Czarownic i w Centrum Aktywności Twórczej.

Serdecznie zapraszamy.

_____

Projekt „Światłem pisane” w swoich założeniach to cykl wydarzeń edukacyjno-fotograficzny odwołujących się do historii fotografii oraz zabytków regionu słupskiego tj. słupskiej Baszty, usteckiej latarni morskiej oraz Żydowskiego Domu Przedpogrzebowego. Projekt nawiązuje do tożsamości kulturowej miejsca i mieszkańców wykorzystując w tym celu szlachetne techniki i narzędzia fotografii – m.in. camerę obscurę, do której budowy posłużą historyczne obiekty.

_____


Warsztaty camera obscura / Vahram Mkhitaryan
Warsztaty skierowane są do zainteresowanych w wieku 18+

25.10 (piątek) / godz. 17:00-19:30
(przerwa 15 min)

Galeria Kameralna w Słupsku / Partyzantów 31a

Podsumowanie warsztatów w Ustce-Latarnia, pokaz materiałów.
Krótka prezentacja historii Baszty Czarownic oraz wykład na temat początków fotografii i pierwszych kobiet fotografów. Prezentacja  koncepcji warsztatów w Baszcie Czarownic, dyskusja na temat koncepcji wspólnej, propozycje uczestników.

Podział na grupy.

Przygotowanie kamer otworkowych ze sprzętu znalezionego na złomisku, pomalowanie, robienie otworów, przygotowanie do warsztatów. Omawiania teorii fotografii, ekspozycja, wyliczenie liczby przesłony.

_____

 26.10 (sobota) / godz. 10:00-14:00
Przerwa (12:00-12:15)

Baszta Czarownic w Słupsku / al. F. Nullo 8

Przygotowanie i zabezpieczenie „Baszty Czarownic”, II piętro oraz piwnica jako ciemnia. Naświetlania w Baszcie wg koncepcji ustalonej i ustalonej na miejscu jako Camera obscura. Eksponowanie zdjęć panoramicznych z użyciem papieru fotograficznego 50×60. Robienie próbek.

I grupa praca w Baszcie, II grupa praca w plenerze z „garnkami otworkowymi”.

Po wywoływaniu zdjęć, rytualne przemywanie w rzece Słupia i zawieszenie dla suszenia przed Basztą.

_____

27.10 (niedziela) / godz. 10:00-14:00
Przerwa (12:00-12:15)

Baszta Czarownic w Słupsku / al. F. Nullo 8

 

Naświetlania w Baszcie wg koncepcji na miejscu jako Camera obscura. Eksponowanie zdjęć panoramicznych z użyciem papieru fotograficznego 50×60. Robienie próbek.

II grupa praca w Baszcie, I grupa praca w plenerze z „garnkami otworkowymi”.

Po wywoływaniu zdjęć, rytualne przemywanie w rzece Słupia i zawieszenie dla suszenia przed Basztą.

Ciąg dalszy (27.10) / godz.16:00 – 20:00

Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / Ciemnia

 Praca w ciemni. Wybór negatywów i robienie kontratypów dla wystawy. Podsumowanie warsztatów.

Szczegóły i zapisy na warsztaty:
Krzysztof Tomasik / nr tel. 515 089 686 lub [email protected]
Weź udział w wydarzeniu: www.facebook.com/events/393553058195941/

________

4 – 6 października 2019 
Latarnia Morska w Ustce

04.09 (piątek) / g. 17.00 – 19.30 (przerwa 15 min)

CAT Galeria

Autoprezentacja oraz zapoznanie się z uczestnikami, przedstawienie programu na kolejne dni oraz prezentacja teoretyczna.
Trochę o latarniach i o mojej propozycji koncepcji realizacji w ramach naszego projektu. Przedstawienie dokumentacji, omawianie propozycji przez grupę.

________

05.09 (sobota) / g. 10.00 – 12.30 

Złomisko

Poszukiwanie przedmiotów cylindrycznej formy na złomisku, śmietniku, jakiś przedmioty z utylizacji? Mogą być z plastyku Własnoręczne przygotowanie aparatów otworkowych jako modeli cylindrycznych różnej średnicy – „więzy” imitujące latarnię morskie.

Przerwa (12.30 – 14.00) 

g.14.00 – 17.00 

Latarnia w Ustce

Przygotowanie i zabezpieczenie latarni morskiej w Ustce (pomieszczenie służbowe przy lampie) do naświetlania jako Camera obscura. Eksponowanie zdjęć w formacie 120 cm x 200 cm. Użyty format papieru 50×60. Robienie próbek.

________

06.09 (niedziela) / g. 10.00 – 12.30 

CAT Galeria, Ciemnia

Przygotowanie kamer otworkowych, które udało się znaleźć w poprzedni dzień. Próba na uszczelnienie, format papieru fotograficznego 24×30 cm. Sporządzenie ciemni i próbne zdjęcia, ustalenie ogniskowej i przesłony, czasu naświetlania.

Przerwa (12.30 – 14.00)

g.14.00 – 17.00 

Latarnia w Ustce
CAT Galeria, Ciemnia

Praca w  latarni morskiej w Ustce (pomieszczenie służbowe przy lampie) do naświetlania jako Camera obscura. Drugie podejście w razie potrzeby!  Eksponowanie zdjęć w formacie 120 cm x 200 cm. Użyty format papieru 50×60. Robienie próbek. Praca w ciemni, uzyskanie kontratypów negatyw pozytyw. Zestawienie materiałów, wstępne omawianie koncepcji wystawy, podsumowanie warsztatów.

________

„W mojej praktyce dydaktycznej doszedłem do wniosku, że dla zrozumienia fotografii bardzo istotne jest odejście na chwilę od wszelkich ustalonych standardów, od wszechobecnej technologii i industrializacji, zapomnienie wszystkich komfortowych narzędzi i terminologii i cofnięcie się w czasie. Ważne jest spróbowanie bycia przez moment odkrywcą, aby poczuć ten zachwycający proces powstawania obrazu dzięki prostej i znanej zasadzie, którą trudno nawet nazwać narzędziem, raczej zjawiskiem optycznym, potocznie nazywanym jako camera obscura. Według mnie nie straciła ona do dziś nie straciła na znaczeniu, tak jak nie minęła wśród dzieci potrzeba zwisania jak nietoperz na placu zabaw. Sam kiedyś bawiłem się tak na trzepaku, a teraz robi to moja córka. Pozwolę sobie jedynie dodać, albo raczej sparafrazować wypowiedź jednego z klasyków prozy amerykańskiej, który będąc w dość zaawansowanym wieku i pozostając wciąż niewierzącym powiedział: “Jeżeli kiedykolwiek umrę, broń Boże, niech na mym nagrobku napiszą: Jedynym dowodem jakiego potrzebował na istnienie Boga była muzyka.” Niezwykle trudno byłoby mi nie zgodzić się z tym zdaniem, ale dodałbym do muzyki coś jeszcze… “camerę obscura”. Zapraszam na nasze warsztaty przede wszystkim tych, którzy mają lęk ciemności, wysokości i być może inne powszechne i nie do końca znane lęki. Ludzi, którzy chociaż raz w życiu wisieli na trzepaku jak nietoperz, a kto jeszcze tego nie robił, to nigdy nie jest za późno”. (Vahram Mkhitaryan)

Vahram Mkhitaryan – ur. 1977 roku w Erewaniu, Armenia. Jest reżyserem i fotografem. W 2001 r. ukończył Armeński Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny, Wydział Kultury, Specjalizacja: reżyseria filmów fabularnych (pracownia prof. Dmitriya Kesayanca). Po studiach specjalizował się głównie w realizacji reklam społecznych jako reżyser, operator obrazu i scenarzysta. Do Polski pierwszy raz przyjechał w roku 2005 jako stypendysta Programu im. Lane’a Kirklanda Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Trzykrotnie był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dwukrotnie Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego. Jest absolwentem kursu fabularnego i kursu dokumentalnego Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. W 2014 r. ukończył swój pierwszy niezależny dokument krótkometrażowy “Pieśń pasterza” oraz swój debiut krótkometrażowy-film fabularny “Mleczny brat”. Oba filmy były pokazywane w programach konkursowych na prawie 70 festiwalach filmowych w Polsce i na całym świecie, gdzie zdobyły ponad 30 nagród i wyróżnień. Wśród najważniejszych można wymienić: Nagroda Główna w Konkursie Młodego kina na 39. Festiwalu Filmowym w Gdyni, Jantar za najlepszy krótkometrażowy film w Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych 33. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych, Grand Prix Jury Europejskich Filmów Krótkometrażowych na festiwalu „Premiers Plans” w Angers we Francji, „Złota Morela” dla najlepszego armeńskiego filmu i nagroda za najlepszy scenariusz na Międzynarodowym Festiwalu w Erewaniu, Nagroda „Centaur” za najlepszy debut na 25. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Message To Man” w Sankt Petersburgu, Rosja. Obecnie jest asystentem na ASP w Gdańsku.

————————————————————————————————

Na spotkanie zapraszamy w ramach cyklu Historyczne Czwartki

26 września 2019 / 18.00
Centrum Aktywności Twórczej
/ ul. Zaruskiego 1a

Temat prezentacji multimedialnej / Usteckie Eldorado. Historia zachodniej części portu w Ustce, Latarni Morskiej oraz ul. Bohaterów Westerplatte

Prowadzenie / Marcin Barnowski, dziennikarz i historyk pasjonujący się historią Ustki

————————————————————————————————

Warsztaty skierowane są do zainteresowanych w wieku 18+

22 – 25.06.2019 / Żydowski Dom Przedpogrzebowy

Elvira Akzigitova / „Pomyśl o materiałach światłoczułych jako powierzchniach o właściwościach zbliżonych do magicznych. Dzięki takim technikom, jak luminogram i fotografia elektryczna, możliwe jest uchwycenie ruchu światła i zarejestrowanie tego na papierze fotograficznym. Ma to na celu uwolnienie form z ich zwykłych skojarzeń i stworzenie „czystego” malowania światłem.

Korzystając z różnych źródeł światła i urządzenia zwanego Fioletową Różdżką, uczestnicy poznają alternatywne techniki pracy w ciemni. Będziemy patrzeć na kształty, tekstury i delikatne relacje między materiałami w nowym świetle. Jeśli więc pragniesz pobudzić swoje oczy i umysł, zajrzeć w ukrytą, wrażliwą na światło i metafizyczną rzeczywistość, zapraszamy na warsztat!”

Program warsztatów:

Sobota / 22.06.2019 / g. 13.00 – 18.00 /Abstrakcyjne i nietradycyjne techniki w fotografii, demonstracja materiałów światłoczułych i narzędzi fotograficznych

Niedziela / 23.06.2019 / g. 13.00 – 18.00 / Techniki luminogramu z wykorzystaniem różnych źródeł światła i papieru światłoczułego

Poniedziałek / 24.06.2019 / g. 18.00 – 21.00 / Wprowadzenie do technik fotografii elektrycznej

Wtorek / 25.06. 2019 / g. 18.00 – 21.00 / Indywidualna praca w ciemni, dyskusja

 

Elvira Akzigitova (ur. 1988) jest artystką wizualną pracującą w technice analogowej.
Pochodzi z byłego radzieckiego zagłębia cementowego w Estonii. Fotografia jest dla niej środkiem pozwalającym na uporządkowanie chaosu i rozwarstwienie świata. Prace artystki uwypuklają więzi łączące formę i treść, jak również ambiwalencje zamierzenia i przypadki. Po latach pracy w formatach cyfrowych artystka wróciła do filmu analogowego, pełnego trzasków i szumów oraz niestandardowego wykorzystania ciemni. Wybrała dogłębne i czyste metody wizualizacji miast, zimnego i wyalienowanego przekazu cyfrowego. Elvira jest absolwentką nauk humanistycznych (CCCU, Wielka Brytania), obecnie pracuje w Berlinie.

Artystka zajmuje się analogową elektrofotografią, tzw. FOTOGRAFIĄ KIRLIANOWSKĄ, pozwalającą na rejestrację PÓL ENERGETYCZNYCH przedmiotów, które widoczne w postaci wyładowań świetlnych, odzwierciedlają ulotność i przemijalność natury. BODY ELECTRIC i FLOWERS OF EVIL to otwarte serie elektrofotografii. Artystka wierzy, że każdy „żywy” obiekt – przedmioty osobiste, flora i fauna, a ponad wszystko człowiek – posiada własny magnetyzm umożliwiający mu promieniowanie i rzucanie zaklęć. Powołując się na dość dyskusyjne badania w dziedzinie parapsychologii, jakie prowadzono niegdyś za żelazną kurtyną, oraz sugestywny charakter nauk ezoterycznych, artystka wyraża swój brak zaufania dla obrazów, które zbyt jasno i otwarcie ukazują własne metafory. W swoich pracach pragnie przede wszystkim uchwycić alchemię przedmiotów znajdujących się w określonym środowisku, których powab domaga się traktowania z nabożną czcią.

Wykształcenie: 2008-2011 Canterbury Christ Church University, Wielka Brytania. Studia licencjackie z zakresu filmoznawstwa, mediów i kulturoznawstwa. Praca licencjacka: Marina Abramovic: twórczość i poszukiwania artystyczne. 2012-2013 English Theatre Berlin – staż w dziedzinie fotografii i filmu dokumentalnego. Od 2013 Uferstudios. Berlin. Asystentka w studiu artystycznym pod kierunkiem Wolfganga Gantera. Od 2015 Bethanien Künstlerhaus, Ciemnia Fotograficzna, Berlin. Wywoływanie materiałów fotograficznych i praca z powiększalnikiem| fotografia kirlianowska. 2017 Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Ustka. Rezydencja artystyczna (Projekt: Body Electric).

Szczegóły i zapisy na warsztaty:

pod nr tel. 515 089 686
lub k[email protected]

Weź udział w wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/345460186054032/

————————————————————————————————

Zapraszamy na spotkanie pt. /
Historia Żydów słupskich i Żydowskiego Domu Przedpogrzebowego

19 czerwca 2019 / 17.00
Żydowski Dom Przedpogrzebowy, ul. dr Maxa Josepha

Gościem specjalnym spotkania będzie: dr Kacper Pencarski – zastępca dyrektora Instytutu Historii i Politologii Akademii Pedagogicznej w Słupsku

————————————————————————————————

I cykl warsztatów
dla młodzieży 18+, dorosłych i seniorów

8.06; 9.06; 14.06; 15.06; 16.06.2019 / Baszta Czarownic i okolice

Cykl warsztatów artystycznych polegających na wykonywaniu zdjęć camerą obscura na terenie miasta i w przestrzeni Baszty / prowadzący Janusz Wroński

Na warsztaty przewidujemy utworzenie dwóch grup!

Fotografia stała się niezwykle popularna dzięki technice cyfrowej, jednak to poznanie fotografii analogowej i technik szlachetnych umożliwia zrozumienie podstaw tej sztuki oraz tworzenie nowych kreatywnych dzieł. Przenosi też w świat magii wyłaniania obrazów, przenikania światła i cienia, drażniących nos zapachów. Warsztaty, które poprowadzę obejmują zapoznanie się z historią fotografii poprzez nawiązanie do powstania pierwszego aparatu fotograficznego. Spotkania pomogą zrozumieć i docenić rolę światła, które może budować nastrój, opowiadać historię, tworzyć magiczne światy. Uczestnicy spotkań będą mogli zdobyć umiejętność połączenia technik tradycyjnych i współczesnych w sposób kreatywny i pogłębić wiedzę z fotografii analogowej i cyfrowej. Na zdjęciach spróbują pokazać niezwykły klimat Baszty Czarownic i jej okolicy.

Program warsztatów/

  • Sobota, 8.06.2019 / g. 10.00-13.00 / Krótka historia fotografii i budowa kamery obscura. Wykonanie otworka i hybrydy z aparatem cyfrowym.

 

  • Niedziela, 9.06.2019 / g. 10.00 – 13.00 – grupa I /  g. 14.00 – 17.00 – grupa II / Fotografowanie i obróbka zdjęć w programach graficznych, wydruk.

 

  • Piątek, 14.06.2019 / g. 16.00 – 18.00 – grupa I / g. 19.00 – 21.00 – grupa II / Wykonanie tradycyjnej camery obscury.

 

  • Sobota, 15 06.2019 / g. 10. 00 – 13.00 – grupa I / g. 14.00 – 17.00 – grupa II / g. 20.00 obie grupy / Wykonanie zdjęć camerą obscura, wywoływanie. Nocny eksperyment.

 

  • Niedziela, 16.06.2019 / g. 10.00 – 14.00 / Indywidualne projekty inspirowane Basztą Czarownic.

 

Janusz Wroński – fotograf, nauczyciel fotografii absolwent Wydziału Fotografii Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Wystawy:

2001 –  wystawa zbiorowa „młoda sztuka LAbiRynT trzeci”, Kłodzko; wystawa zbiorowa „Medium jako medium” w Państwowej Galerii Sztuki, Sopot; zaproszenie do kolekcji Jerzego Olka Galeria „ef” w Starym Gierałtowie;
2002 – wystawa zbiorowa „młoda sztuka LAbiRynT czwarty”, Kłodzko; wystawa zbiorowa „Komplex Symplexu”, Galeria Vrais Reves, Lyon, Francja;
2003 – wystawa zbiorowa „Młodzi Zdolni”, BGSW Słupsk; wystawa zbiorowa „QBISM”, Kłodzko; „Wymiary względne” dialog z Jerzym Olkiem, Kaplica Św. Jerzego, Słupsk
2004 – wystawa zbiorowa „Dwa Morza i Ocean” SOK, Słupsk; wystawa zbiorowa „QBISMII”, Nantaise, Francja;
2005 – wystawa zbiorowa „Arkana Sztuki”, Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk; wystawa zbiorowa „Komplex Symplexu”, aula Palais, Strasburg, Francja
2008 – wystawa Grupy Nieistniejących, dworzec w Ustce; zbiorowa „Komplex Symplexu”, Universitat der Kunste Berlin, Niemcy;
2010 – wystawa zbiorowa Labirynt. Aluzje przestrzenne II, Słubice – Frankfurt n/O; wystawa zbiorowa „Komplex Symplexu”, Wrocław

Publikacje:
Gazeta Malarzy i Poetów, Nędza i prowincjonalizm w polskiej fotografii, Odra 2002

Inne:

2005 – praca „Komórki fotograficzne” w zbiorach Muzeum Pomorza Środkowego;
2006 – kurator wystawy pokonkursowej w Dolinie Charlotty;
2010 – kurator wystawy słuchaczy AP Edukacja w Słupsku;
Od 2010 do 2016 organizator i kurator wystaw uczniów ZST w Słupsku

Szczegóły i zapisy na warsztaty /

https://www.facebook.com/baltic.gallery.art/
a także pod nr tel. 515 089 686
lub [email protected]

————————————————————————————————-

Wystawa uczestników Pracowni Obrazu
„ŚWIATŁEM PISANE” / cyjanotypia

 

Beata Olszak
Paulina Kawalec
Joanna Wac
Iwona Lewandowska
Gabrysia Siecińska
Jan Godek
Krzysztof Tomasik

 

Wernisaż:
18 maja 2019 / g. 20.00 (podczas tegorocznej Nocy Muzeów)
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Zaruskiego 1a

Wystawa potrwa do 21 maja 2019
wstęp wolny

Wystawa inaugurująca projekt nie odbiega od idei wskrzeszania szlachetnych technik w fotografii. Prace „Światłem pisane” to obrazy wykonane dzięki cyjanotypii. Możliwe do uzyskania dzięki naświetlaniu światłem słońca. Oryginalne prace zostały wykonane przez uczestników Pracowni Obrazu działającej w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce.

Link do wydarzenia na FB /
https://www.facebook.com/events/167583964194396/

————————————————————————————————-

Dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

logo

Partner:

logo

Patronat honorowy:

l

 Prezydent Miasta Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka

Burmistrz Miasta Ustka – Jacek Graczyk

logo

Patronat medialny:

logo                              
logo

Sponsor:

spchlerz

Dodaj komentarz