MICHAŁ ŻESŁAWSKI
CIAŁOPALENIE
Wernisaż:
6.12.2018 / g. 17.00
Wystawa:
7 – 13.01.2019
Baszta Czarownic / al. F. Nullo 8 / Słupsk
„Coraz to z Ciebie jako z drzazgi smolnej
Wokoło lecą̨ szmaty zapalone
Gorejąc nie wiesz czy stawasz się̨ wolny
Czy to co Twoje będzie zatracone…”
C.K. Norwid
Koncept wystawy ma swoja źródło w migracyjnych historiach miast związanych z opuszczeniem lub przesiedleniem. Kiedy wspominamy znane nam miejsca, przywołujemy w myślach charakter przestrzeni wraz wypełniającą ją społecznością̨ i kulturą. W pozornej monotonii rozgrywa się̨ spektakl życia codziennego, gdzie
jednak z czasem zmieniają̨ się̨ postaci, a otoczenie zawłaszcza natura, drążąc dziury w budynkach i rozsiewając na nich trawę̨. W zależności od tego, jak dynamicznie toczą̨ się̨ losy, rzadziej lub częściej dźwięki gasną̨, a okna kamienic wypełniają̨ się̨ pustką, by znów za jakiś czas stworzyć historię. W projekcie wystawienniczym „Ciałopalenie” punktem wyjścia jest eksperyment, w którym zostaje wykorzystany charakter i przeświecalne właściwości porcelany do stworzenia abstrakcyjnego obrazu mieszkańców (lub w zależności od interpretacji – pustych miejsc) za sprawą wykorzystania włosów, będących odpadami z lokalnych salonów fryzjerskich, które połączone z masą porcelany zostają̨ uformowane w artefakty poddane paleniu, tworząc autorską interpretację litofanów. Działania prezentowane są̨ narracją i metaforą obecności/nieobecności, miejsca/nie-miejsca za pomocą̨ materii ogniotrwałych i amorficznych.
„Cała cywilizacja ludzka, od samego początku, to nic innego, tylko z godziny na godzinę̨ narastający żar, o którym nikt nie wie, jaką intensywność osiągnie i kiedy pocznie stopniowo gasnąć́. Na razie nasze miasta jeszcze świecą̨, ogień się̨ jeszcze rozszerza.”
W. G. Sebald
Michał Żesławski – absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Ceramiki i Szkła (2012). Dyplom z zakresu szkła artystycznego i użytkowego zrealizował w pracowni prof. Małgorzaty Dajewskiej, wzbogacony o aneks z grafiki warsztatowej, pracowni serigrafii prof. Christophera Nowickiego. W roku 2010-2011 w ramach stypendium zagranicznego studiował na Bezalel Academy od Arts and Design w Jerozolimie, na Wydziale Ceramiki i Szkła oraz Laboratorium Performance Adiny Bar- On. Laureat Top 10 dla najlepszego projektu kieliszka koktajlowego w konkursie dla projektantów szkła Bombay Sapphire Design Glass Competition 2011. Laureat konkursu malarskiego „Kreatywny Wrocław” 2011. Od 2015 roku związany z Bałtycką Galerią Sztuki Współczesnej, gdzie prowadzi Pracownie Rzeźby i Ceramiki, zajmuje się̨ działaniami edukacyjnymi i popularyzacją rzeźby poprzez działania wystawienniczo-kuratorskie oraz formy sztuki w przestrzeni publicznej (Nie ma na tym świecie zwykłych rzeczy 2016) i tej aktywizującej społecznie ( 20 X 20 2017). Zajmuję się̨ malarstwem, kolażem, sztuką szkła i ceramiki, designem. Inspiruje się̨ głównie zaobserwowaną rzeczywistością̨, sfera emocjonalną człowieka, poszukując przy tym indywidualnych rozwiązań́ i środków wyrazu w pracy z materiałem. Od 2016 roku zainteresowany eksperymentami w dziedzinie audio i wideo oraz synestezją w sztukach plastycznych. Swoje prace z zakresu rzeźby i malarstwa prezentował na wystawach zbiorowych i indywidualnych, wśród nich: Stanislav Libensy Award (Praga) European Glass Festiwal (Wrocław) Metody (Bratysława), Obrazy szkłem malowane ( Krosno) czy Wozownia (Toruń).
PATRONAT HONOROWY PREZYDENTA MIASTA SŁUPSKA