You are currently viewing Mateusz Sadowski – Wystawa Prac

Mateusz Sadowski – Wystawa Prac

Wernisaż: 23 maja 2014 r., godz. 18.00

Galeria Kameralna

Wystawa czynna do 29 czerwca 2014r.

 

Mateusz Sadowski (ur. 1984) jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Obronił dyplom licencjacki z fotografii u prof. Piotra Chojnackiego (2007), dyplom z intermediów u prof. Mirosława Bałki oraz aneks z malarstwa u prof. Wojciecha Łazarczyka (2010). Laureat stypendium MŁODA POLSKA Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Autor filmów, fotografii i instalacji. Obecnie wykłada w Katedrze Fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Współpracuje z Galerią Stereo.

Prace Sadowskiego były prezentowane na wystawach indywidualnych, m.in. „Rezonans”, Galeria Stereo, Warszawa (2014), „Obrazy nieplanowane”, BWA, Zielona Góra (2014), „Przeciek”, Exile Berlin, Niemcy (2012), „Widziałem za dużo”, SVIT, Praga, Czechy (2012), „Nie ma takiego czegoś jak kozak”, Galeria Stereo, Poznań (2011) i zbiorowych, m.in. „Co widać. Polska sztuka dzisiaj”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2014), „Rzeczy wspólne” w Art Stations Foundation, Poznań (2013).

 

 

„Jeden pociąg może ukrywać kolejny” – wiersz Kennetha Kocha wyjaśnia wiele na temat prac Mateusza Sadowskiego, gdyż przesyca go podobny duch. Sadowski postrzega świat jako sieć, nie tyle z perspektywy technologii co życia i natury – jego poetyckie wizje biorą się z leśnych spacerów. Nic dziwnego, że odnajduje połączenia między rzeczami, czy „rzeczy ukryte za innymi rzeczami”, lub też raczej sekwencje obrazów przyczajone za obrazem pierwotnym. Podstawowe elementy jego instalacji łączy dyskretna więź skojarzeń. Metoda twórcza Sadowskiego polega na nagromadzeniu wątpliwości i komplikacji, podważających to, co widać i sugerujących różnorodność znaczeń. Stąd artysta dopuszcza różne perspektywy: jego prace przypominają skrzyżowania – można je oglądać z wielu punktów widzenia i odczytywać na różne sposoby. To twórczość prowokująca pytania, unikając bezpośrednich odpowiedzi. Każda z prac posiada jednocześnie element zawieszenia, rodzaj „pauzy, by puścić pierwszy [pociąg, przedmiot, obraz lub skojarzenie] przodem”, jak pisał w swym wierszu Koch.

Zuzanna Hadryś/ Michał Lasota

Dodaj komentarz