You are currently viewing FILIPE AFONSO / THE MASTER AND THE SLAVE / wystawa i projekcja filmów w ramach rezydencji artystycznej

FILIPE AFONSO / THE MASTER AND THE SLAVE / wystawa i projekcja filmów w ramach rezydencji artystycznej

Filipe Afonso
THE MASTER AND THE SLAVE
wystawa i projekcja filmów w ramach rezydencji artystycznej

 

wernisaż
29.11.2017 / 17.00
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a

Projekcja filmów wideo
MATERIAL HISTORY IN THE DIGITAL AGE

29.11 – 06.12.2017
codziennie godz. 10:00-18:00

Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a
Sala konferencyjna / I  piętro / wstęp wolny

Wystawa rzeźby i projekcja filmu
THE MASTER AND THE SLAVE

29.11 – 06.12.2017

Wystawa oraz prezentacja filmu będą dostępne dla zwiedzających w dniach:

poniedziałek / piątek / 8.00 – 16.00
środa / 8.00 – 19.00
wtorek / czwartek / 8.00 – 20.00

Bałtyckie Centrum Kultury w Ustce / ul. Kosynierów 21 / I piętro
wstęp wolny

THE MASTER AND THE SLAVE to wideo instalacja, której akcja rozgrywa się w dalekiej przyszłości. Opowiada o mieszkających na Marsie ludziach, którzy pragną wrócić na Ziemię. W tym celu przeprowadzane są liczne eksperymenty, a gdy się to wreszcie udaje, okazuje się, że nie każdy będzie mógł mieszkać na Ziemi. Nastały czasy, w których trudno odróżnić twory natury od wytworów człowieka, prawdziwe od sztucznego, biologiczne od nieorganicznego lub syntetycznego, włączając w to ludzi. Jednym z nich jest Simone. W materiale wideo pojawiają się ludzie i androidy, roboty bankowe i roboty-psy, maszyna przepowiadająca przyszłość i automat do sprzedaży z ramieniem robota, inteligentna oberżyna i wirtualny asystent. THE MASTER AND THE SLAVE odwołuje się do długiej tradycji opowieści, od dawna rozpalających ludzką wyobraźnię, o technologii, która zamiast służyć człowiekowi, przejmuje nad nim kontrolę. Autor pokazuje lęk przed technologią, przed tym co dziwne, inne, przed tym co się porusza… Fascynacja ustępuje miejsca odrzuceniu. Technologia ujawnia czasami swoje ciemne strony. Podobnie jak ludzkość, która nawet wtedy gdy osiąga wysoki stopień rozwoju, gdy każdy człowiek ma prawo do sprawiedliwości i równości, nadal potrzebuje niewolników. 
Miejsce: 
Bałtyckie Centrum Kultury w Ustce / ul. Kosynierów 21 / I piętro.

 

MATERIAL HISTORY IN THE DIGITAL AGE PROJEKCJE WIDEO
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Gen. Zaruskiego 1a

2012 / ENCURRALADA NOS ROCHEDOS REPUBLIKA CZESKA / PORTUGALIA, 13:00 MIN

2015 / BLUE MOSQUE CEILING / TURCJA /PORTUGALIA / 09:33 MIN

2016 / A PARADOXICAL HYPERTROPHY OF TOUCH / PORTUGALIA/FRANCJA / 12:00 MIN

2017 / ARTIFACT AS REFUGEE / FRANCE /PORTUGAL / 24:00 MIN

 

ENCURRALADA NOS ROCHEDOS, 2012, REPUBLIKA CZESKA PORTUGALIA, 13:00

Anna odwiedza zagraniczne miasto. Podczas zwiedzania wciąż natyka się na dwie dziewczynki, które cały czas milczą, chociaż wydaje się oczywiste, że nie powinny. Encurralada nos Rochedos (Uwięziony w skałach) to wyrażenie zaczerpnięte od Petera Sloterdijka. Anna wydaje się w pewnym stopniu ulegać przemocy i niepokojowi związanymi z podróżowaniem. Dopiero oglądając świat przez obiektyw aparatu fotograficznego, kobieta odkrywa swoją sytuację: nie ogląda świata własnymi oczami, nie mówi, nie żyje… Anna chodzi, dużo chodzi, zdaje sobie jednak sprawę, że prawie wcale się nie oddala – a właściwie w ogóle się nie porusza.

 

BLUE MOSQUE CEILING, 2015, TURCJA/PORTUGALIA, 09:33

Biblia, Księga Hioba 7:8 „Niechajże nie patrzy na mię oko tych, którzy mię widzą, ale dwie oczy twoje obróć na mię, alić mnie nie stanie”.( Biblia Brzeska, 1563) „Nikt już mnie powtórnie nie ujrzy, spojrzysz, a już mnie nie będzie”.(Biblia Tysiąclecia, 1983). Film ukazuje różne sposoby kontaktu z boskością przez medytację lub łączność cyfrową. Istnieje wiele sposobów patrzenia na sufit (w filmie pokazano ich100), tak jak istnieje wiele sposobów patrzenia na to, co niewidzialne. Niewidzialne nie tylko w odniesieniu do boskości, ale także relacji i podziałów społecznych. Autor przedstawia różne sposoby na ujrzenie, prze(życie) i odwzorowanie, pokazując widzom na pozór nieszkodliwe przeciwieństwa: z jednej strony modlitwa, z drugiej kontemplacja i wypoczynek, kobiety i turyści z jednej strony, z drugiej (muzułmańscy) mężczyźni. Widzimy zderzenie dwóch sfer – kontemplacyjnej i cyfrowej, oraz różnych sposobów praktykowania wiary – modlitwa i dokumentowanie modlitwy – co dowodzi, że możliwe jest istnienie wielu sposobów łączności z boskością.

 

A PARADOXICAL HYPERTROPHY OF TOUCH, 2016, PORTUGALIA/FRANCJA, 12:00

Dodaj komentarz