Marek Zygmunt

PIRAMIDA

16 marca 2005 - Galeria Kameralna

 

Tytuł:
Marek Zygmunt - realizacja multimedialna pt. "Piramida"
performance / wizualizacje / koncert

Udział biorą:
Marek Zygmunt
Zespół Z^2 [Zet Kwadrat] w składzie: Marek Zygmunt / Krzysztof Tomaszewski

Informacja o projekcie Piramida:

Piramida jest realizacją multimedialną, w której wykorzystane zostają elementy performance, video wizualizacji oraz koncert muzyki elektronicznej.
Autor projektu Marek Zygmunt używa tytułowej piramidy jako katalizatora obrazów podświadomości. Kolejny raz w charakterystyczny dla siebie sposób łączy ze sobą filozofię oraz współczesne media w celu, jak twierdzi, doskonalenia siebie i wypracowania nowych wartości cywilizacyjnych.
Artysta wybuduje w galerii piramidę i podłączy w jej wnętrzu kamerę. Przy jej pomocy będzie wysyłał obrazy do stanowiska, gdzie Krzysztof Tomaszewski (znany publiczności klubowej jako VJ Zambari) przetworzy je, miksując materiał z przygotowanymi wcześniej przez Marka Zygmunta fotografiami i filmami opisującymi obrazy z dzieciństwa.
Dzieciństwo i jego piętno jest tematem wiodącym w tej realizacji. Artysta wchodząc do piramidy chce dotrzeć do pokładów wspomnień, wrażeń i zapomnianych historii, by przez dogłębną analizę doznać oczyszczenia.
Piramida, określana przez znawców tematu jako soczewka, pozwala sterować strumieniem energii. Lecz nie tylko osoby w niej siedzącej, ale i otoczenia. Dzięki temu w galerii poruszone zostaną pokłady świadomości wszystkich, którzy znajdą się w pobliżu. I właśnie interaktywność to druga cecha działań Marka Zygmunta. Widzowie tego spektaklu zostaną wciągnięci w proces, który, jak zakłada twórca, pozwoli spojrzeć na siebie pod nowym kątem.
Po zakończeniu działań wewnątrz piramidy Marek Zygmunt dołączy do Krzysztofa Tomaszewskiego, aby wspólnie tworzyć muzykę na żywo. Podczas koncertu dźwięki tworzą subtelną relację miedzy muzykami i publicznością. Twórca "Piramidy" pragnie wykorzystać ten element w kulminacyjnym momencie, jako łącznik budujący więź z otoczeniem. Nowym otoczeniem.

Informacja o Marku Zygmuncie:

Urodzony w 1975 roku. Absolwent Architektury. Artysta multimedialny, od 1995 roku tworzący performance, video, muzykę. Zawodowo zajmuje się twórczością filmową i telewizyjną. Jak twierdzi, uprawia "sztukę laboratoryjną", która staje się dla niego poligonem doświadczalnym do wypracowywania nowych celów, wartości, znaczeń. Przez działania i realizacje sprawdza, udowadnia i konfrontuje stawiane przez siebie tezy, traktując sztukę jako jedno z narzędzi w procesie przenoszenia cywilizacji do innych wymiarów. Twierdzi, że w przyszłym modelu społeczeństwa, (którego być może nie umiemy sobie nawet wyobrazić, przeczuwając jedynie instynktownie jego kształt) to co dziś nazywamy religią, filozofią, nauką i sztuką da nowy kształt dla materialnej obecności człowieka we wszechświecie. Natomiast istota procesu transformacji cywilizacyjnej leży, jego zdaniem, w doskonaleniu świadomości.

Od 1997 roku współpracuje z gdańską Galerią "Spiż 7", realizując własne wystawy oraz biorąc udział w projektach zbiorowych. W roku 2000 współpraca z prowadzącym "Spiż 7" Markiem Rogulskim zaowocowała udziałem w projekcie pt. "Poza postmodernizm", w którym występował jako uczestnik i współorganizator wystaw.
Jest współzałożycielem projektu Z^2 [Zet Kwadrat]. Zespół występuje na scenach klubowych i w ośrodkach sztuki, grając elektroniczny eksperyment, w którym usłyszeć można muzykę na nowo odkrywającą pozornie znaną każdemu przestrzeń dźwięków tła. Poprzednio, w latach 1998-2000, był związany z Mazzollem i Robertem Knuthem. Wraz z ich zespołem Diffusion Ensemble realizował dźwiękowe fascynacje w scenicznych "dyfuzjach" połączonych z performance. W tym też czasie koncertował z "Arhythmic Perfection" Mazzolla oraz realizował prowadzone przez niego cotygodniowe audycje w Radiu Jazz.
Warsztat muzyczny jakim się posługuje do dziś określa jako "preparka", a oznacza to kreowaną na żywo nieinstrumentalną przestrzeń dźwiękową.
Od 2002 roku współpracuje przy realizacji autorskich projektów multimedialnych Dominika Lejmana, co zaowocowało stworzeniem podczas IX Biennale Architektury w Wenecji w 2004 roku technologicznej strony projektu Dealing Facade.
Filmy Marka Zygmunta znajdują się w zbiorach Centrum sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Muzeum Sztuki w Łodzi.

Informacje i dokumentacje działań Marka Zygmunta:
www.marekzygmunt.art.pl

Informacja o Z^2:

Multimedialny duet działający na granicy sztuk wizualnych i muzycznych. Poza tworzeniem dźwięków w działaniach indywidualnych lub wspólnie parają się również tworzeniem filmów, performance, wizualizacjami etc. Wykonując improwizowane elektroniczne kompozycje występują na scenach klubowych i w rozmaitych ośrodkach sztuki.
Na początku używali głównie próbek brzmień przygotowywanych z istniejących nagrań, cytując poszczególne dźwięki oraz frazy utworów. Przeplatali je brzmieniami tworzonymi z nagrań środowiska (nie zawsze naturalnego), nadając w ten sposób każdemu wykonaniu indywidualny charakter. Sferę dźwięków harmonicznych i rytmicznych wzbogacali zapraszając do gry gitarzystów czy perkusistów, prawie każdy koncert przeplatając brzmieniami instrumentalnymi. Obecnie coraz częściej wykorzystują nagrane i przetworzone przez siebie dźwięki, zestawiając je w tematycznych konfiguracjach i tworząc w ten sposób spójne przestrzennie kompozycje.
Improwizowana muzyka Zet Kwadrat przechodzi od cywilizacyjnego chaosu z przydźwiękami i szumami do alikwotycznych śpiewów dalekiego wschodu. Zestawienia znanych i bardziej enigmatycznych odgłosów cywilizacji w zupełnie nowych konfiguracjach nawiązują do korzeni muzyki ambient. Inicjowana przez nich podczas gry dyskusja dźwiękowa czy wręcz subtelna licytacja owocuje intrygującą przestrzenią opowiadającą historie lub łagodnie wprowadzającą w określone rejony harmonii brzmień. Podczas gry niepostrzeżenie wciągają widzów w obcowanie z dźwiękiem silnie działającym na wyobraźnię.
To co tworzą, z tradycyjnym rozumieniem muzyki łączy rytmiczność, melodyjność, ale i to ulega często przewartościowaniu na korzyść eksperymentu. Ich poszukiwania zaprzeczają tradycyjnemu rozumieniu instrumentalizmu i wirtuozerii, jako jedynej drodze osiągnięcia przyjemności obcowania z muzyką.
Preparacje elektroniczne wzbogacają tworzonymi przez siebie wizualizacjami, czyli przeplatanymi na żywo obrazami video. Przygotowują je samodzielnie, wykonanie powierzając często zaproszonym VJ-om.
Jak o projekcie Z^2 mówią sami autorzy, kreowane dźwiękiem przestrzenie wykorzystują do eksperymentów i samo rozwoju. Najkrócej jednak ich koncerty można określić jako elektroniczny eksperyment. Jednak bez doświadczenia na żywo tych przestrzeni dźwiękowych, subtelnie ewoluujących z każdym wykonaniem, trudno zrozumieć istotę poszukiwań twórczych duetu Z^2.

Informacje o projekcie Z^2 oraz nagrania na stronie:
www.zetkwadrat.tk

Informacja o Krzysztofie Tomaszewskim (Zambari):

Znany z głośnego kilka lat temu na antenie Radiostacji remiksu, w którym użył sampli z przemówienia dyrektora szkoły, Krzysztof Tomaszewski, po rozczarowaniu kinem offowym, (zaczynał filmowe zabawy w 1997 roku, ma na koncie kilkadziesiąt produkcji i kilka nagród) do tworzenia nowych instrumentów audiowizualnych wykorzystuje obecnie wiedzę zdobywaną na Politechnice Gdańskiej. (Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki)
Jako założyciel TripZone.org, pierwszego polskiego forum VJskiego, a także aktywny na scenie clubbingowej VJ, zajmuje się teoretycznie i praktycznie jedną z najmłodszych cór X muzy jaką jest wizualizacja, czyli tworzenie na żywo obrazów do muzyki, wchodzących w relację z 'Tu i Teraz'. W poszukujących środowiskach literackich znany za sprawą "wirtualnego ja", projektu hipertekstowego, "pionowego" pamiętnika, w którym kartki są ze sobą związane luźnymi skojarzeniami, a nie upływającym czasem, w kręgach videoartu. Zaistniał też jego zvlog czyli pierwszy polski "video-blog".

Informacje i realizacje Zambariego na:
www.zambari.art.pl