Waldemar Wojciechowski
OBRAZY

Galeria Kameralna
20 kwietnia - 6 maja 2007

Waldemar Wojciechowski. Ur. w 1958 r. w Gorzowie Wielkopolskim. W 1985 - dyplom z architektury wnętrz w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecna ASP) w Poznaniu; od 1994 - asystent w Zakładzie Rysunku, Malarstwa i Rzeźby Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Szczecińskiej; 1999 - przewód kwalifikacyjny I stopnia (doktorat) z malarstwa na ASP w Poznaniu (praca doktorska "Smoki prawdopodobieństwa, czyli jak i gdzie istnieje sztuka"); od 2000 - adiunkt w Katedrze RMiR WBiA PS; 2005 - habilitacja (grafika) na ASP w Poznaniu (rozprawa habilitacyjna "Obrazy i obrazy"); od 2004 roku prowadzi samodzielne zajęcia z podstaw projektowania graficznego dla studentów drugiego roku architektury.

bez tytułu, akryl na płótnie, 130 x 180 cm, 1999 (fot. Grzegorz Solecki) bez tytułu, akryl, masa bitumiczna na płótnie, 130 x 180 cm, 1999 (fot. Grzegorz Solecki) 'Próba wody II', akryl, grafit na płótnie, 120 x 160 cm, 1990 (fot. Grzegorz Solecki) Ćwiczenia z geometrii nieeuklidesowej: Ćwiczenie 1 - kwadrat, którego jest  za mało; Ćwiczenie 2 - kwadrat, którego jest  za dużo; Ćwiczenie 3 - kwadrat potencjalnie nieskończony; Tryptyk; 3 części po 90 x 90 cm, rysunek na papierze, 1992 (fot. Grzegorz Solecki) 'Zdjęcie z Krzyża', tryptyk, fotografia, 1995 (druk atramentowy na papierze, 2006); fot. L. Karwowski 'Trzy razy cztery' (3), akryl na płótnie, 130 x 180 cm, 2005/2006 (fot. Grzegorz Solecki) 'Wiadukt', tryptyk, wydruk cyfrowy na płótnie, 3 części po 90 x 120 cm, 2005 (fot. Waldemar Wojciechowski) bez tytułu (las 2), środkowa część tryptyku, wydruk cyfrowy na płótnie, 80 x 140 cm, 2006 (fot. Waldemar Wojciechowski)

Jeśli mielibyśmy znaleźć wspólny mianownik dla działań podejmowanych przez Waldemara Wojciechowskiego w obrębie malarstwa, sztuki obiektu, instalacji czy akcji plenerowych, to stanowiłby go po pierwsze sposób pojmowania praktyki artystycznej jako działalności poznawczej, w ramach której umysł podejmuje próbę przekroczenie świata empirii i wizualizowania "niemożliwego", po wtóre rzadko spotykana równowaga pomiędzy sensualną urodą prac i grą intelektualną, której są one rezultatem.
Dzieło sztuki jest tu nadal przedmiotem materialnym, ale kształtowanym przez umysł, jest cosa mentale.
Kognitywne zadanie sztuki przejawia tu swoje modernistyczne korzenie, ale ironia i dystans w stosunku do nieomylności racjonalnego dyskursu pozwalają uniknąć typowego dla modernizmu zadęcia.
Podstawowym impulsem twórczości Wojciechowskiego jest natura. Podmiot jest tu obecny wyłącznie jako podmiot poznawczy, nigdy nie pojawia się w obrębie przedstawienia. Narracje i anegdotę zastępuje wieloznaczność nieomal abstrakcyjnej struktury i kreowana przez nią przestrzeń poetycka. Nie jest rolą artysty taksonomizowanie czy kategoryzowanie zjawisk naturalnych, ale uchwycenie świata ujawniającego się w logice struktur i tkwiącej w nich potencji relatywizowania sposobów, w jakich struktury te postrzegamy. Praktyka artystyczna Wojciechowskiego mieści się zatem w nowszej formacji epistemologicznej, gdzie celem nie jest namierzenie i zobiektywizowanie sił rządzących światem, ale próba ujawnienia tego, czego do końca zracjonalizować nie sposób lub co wymyka się władzom zmysłowym, a czego być może dotyka spekulatywna matematyka, antropologia czy semiotyka.
Prace Wojciechowskiego, niezależnie od środków wyrazu systematycznie podejmują próby rozwikływania światów pojęciowych, sugerując istnienie rzeczywistości lub raczej licznych rzeczywistości równoległych, których nasze oczy i uszy nie są w stanie zidentyfikować, choć czasem udaje się to sztuce, poezji i nauce.
Imago Mundi Wojciechowskiego tworzą zazwyczaj kształty znajome i z łat-wością rozpoznawalne: rytm drzew, ziemia zorana bruzdami, geometryczny rysunek bruku, ale sposób artystycznej interwencji, zmieniający tropy percepcji pozwala przedstawianym zjawiskom tanscendować ich zwyczaj-ność i zyskiwać status mikroskalowej matrycy większej całości.
Intelektualnej postawie towarzyszy formalna precyzja i umiejętność posługiwania się tworzywem. To niehierarchiczny sposób kompozycji, sugerujący istnienie nieograniczonego pola poza granicami obrazu, to energia rytmu, to zredukowana gama barwna i geometryczna stabilność formy stanowią pas transmisyjny poetyckiej aury prac malarskich; to logika struktury, inteligentne, powściągliwe gesty i środki, po które sięga artysta (fale dźwiękowe i świetlne oraz fizykalne fenomeny) dla stworzenia konceptualnej łamigłówki, jaką są w istocie jego prace.
Pomimo estetycznej wstrzemięźliwości prace Wojciechowskiego zachowują niezwykłą wizualną atrakcyjność; faktura obrazów ujawnia wyrafinowanie wielowarstwowej struktury farby; substancje, które często stanowią podsta-wowe tworzywo instalacji takie jak cukier, mąka czy smoła w konfrontacji z przemyślnie skonfigurowanymi źródłami światła wyzwalają niezwykłe wizualne efekty.
Esencja i substancjalność materii w pracach Wojciechowskiego są wzajemnie przenikającymi się strumieniami energii.

Magdalena Lewoc
tekst o wystawie "obrazy i obrazy" W. Wojciechowskiego, zamieszczony w katalogu wystawy "SYBARIS", Szczecin, 2001


Prezentacje indywidualne:
2007 - "Spoczatku buw Łogotip", Muzeum Sztuki, Charków, Ukraina;
2007 - "Obiekty i instalacje", Galeria Nowych Mediów, Gorzów
2007 - "Obrazy", Muzeum Lubuskie w Gorzowie Wlkp.
2006 - "Obrazy - obiekty - instalacje", Muzeum Narodowe w Szczecinie
2005 - "Oryginalna kopia", galeria Amfilada, Szczecin
2005 - "Lądowisko im. Benedykta XVI", efemeryczne realizacje plenerowe, Gąski
2003 - "50 słów", galeria OFFicyna, Szczecin
2002 - "Linia horyzontu", praca plenerowa, plener "Rybka lubi pływać", Lubieszewo
2001 - "Obrazy i obrazy", galeria Entazis, Szczecin;
2001 - "Kontrapunkt", kompozycja przestrzenna, praca towarzysząca XXXVI Ogólnopolskiemu Przeglądowi Teatrów Małych Form "Kontrapunkt'01", Szczecin;
2001 - "Bilder 1:1", Galerie Fridrichshein, Berlin
2000 - "Instalacja bez tytułu w odpowiedzi na film Stefana Themersona i z podziękowaniami dla Józefa Robakowskiego", 52. Frankfurter Buchmesse, Frankfurt/Main
2000 - "Instalacja", galeria Entazis, Szczecin
2000 - "Obrazy 1:1", galeria Trystero, Szczecin
1997 - indywidualna prezentacja - kwartalnik "Pogranicza", galeria PBKS, Szczecin
1997 - wystawa prac, galeria Amfilada, Szczecin (wystawa towarzysząca Baltic Ikonopress)
1996 - instalacja, galeria Moje Archiwum, Koszalin
1992- obrazy i instalacje, BWA Szczecin

Prezentacje zbiorowe:
2007 - "Trans-Robota", konkurs projektów, Muzeum Narodowe w Szczecinie
2006 - "Dawać - brać", Austriackie Forum Kultury, Warszawa
2006 - "Ikony zwycięstwa", Fabryka Norblina, Warszawa
2006 - "ars.baltica", Burgkloster zu Lübeck, Lubeka, Niemcy
2006 - "Brücken und Grenzen", Galerie am Kietz, Schwedt/Oder, Niemcy
2006 - "Sztuka w opłotkach", Galeria Scena, Koszalin
2006 - "Symptomy", Muzeum Narodowe w Szczecinie
2005 - "Continuum", Muzeum Narodowe w Szczecinie
2005 - "Sztuka potrzebna inaczej", galeria OFFicyna, Szczecin
2005 - "Niech żyje sztuka", Ogród Sztuki, Fundacja In Situ, Podkowa Leśna
2005 - "Progressive Direct Mail", PIE Books, Tokio (Japonia) - konkurs grafiki proj.
2005 - "World Business Cards Today", PIE Books, Tokio (Japonia) - konkurs graf.proj.
2004 - "Mikołaj Blachowski + 2 artystów gratis", Fabryka Doznań "Pod Sukniami" Szczecin
2004 - "Euroart - I Biennale Sztuki", Koszary Sztuki, Świnoujście
2004 - "Inspiracje", Galeria OFFicyna, Szczecin
2004 - "Euroart - retransmisja", Muzeum Narodowe, Szczecin
2004 - "Polonium 209", Chapelle des Carmelites, Toulouse, France
2003 - "OFFicyna 1998 - 2003", Galeria OFFicyna, Szczecin
2003 - "Global Corporate Identity" (konkurs), New York, USA
2003 - Internationales Bildhauer Symposium, Rheinsberg, Niemcy
2002 - "Energie pejzażu", Muzeum Narodowe w Szczecinie
2002 - "Creativity 31" (konkurs) Bright Ideas in Advertising and Design (konkurs), New York, USA
2002 - "Energien einer Landschaft", Kunsthalle Rostock, Niemcy
2001 - "Rybka lubi pływać", spotkania plenerowe, Lubieszewo (praca "24 klatki")
2001 - "Polnische Künstler aus Stettin", St. Marien, Stralsund, Niemcy
2001 - "Logo World", 1600 of the Newest Logomarks, Tokyo, Japonia
2000 - wystawa towarzysząca 18 Festiwalowi Polskiego Malarstwa Współczesnego, Muzeum Narodowe w Szczecinie
2000 - "Radio Art Talks", radiowy performance, Polskie Radio Szczecin
2000 - "Materia Światła", Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2000 - "Zwischen Himmel und Erde", Internationales Bildhauer Symposium, Himmelpfort, Niemcy
2000 - "Utopia i wizja", Zachęta, Warszawa
2000 - "Vidical 2000", Muzeum Plakatu, Warszawa - Wilanów
1999 - "Utopia i wizja", Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1999 - "Toyama Now '99", The 7th International Contemporary Art Exhibition, Toyama, Japonia
1999 - "Ton, Steine, Holz und Scherben", Internationales Bildhauer Symposium, Ziegeleipark Mildenberg, Niemcy
1999 - OFFicyna, miejsce sztuki - prezentacja miejsca, galeria OFFicyna, Szczecin
1999 - "Fantomaty", galeria Amfilada, Szczecin
1999 - "Polska abstrakcja analityczna II", BWA Wrocław
1998 - "Komin - Schornstein", galeria OFFicyna, Szczecin
1998 - "Sechs Künstler aus Stettin", Schwerin, Niemcy
1998 - międzynarodowy plener, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1998 - INSYN Project, Sztokholm, Szwecja (w cyklu wystaw "Sztokholm - stolica kulturalna Europy 1998")
1997 - "Polimedia", galeria Amfilada, Szczecin
1997 - "Geometria w rzeźbie polskiej", Muzeum Rzeźby Współczesnej, CRP Orońsko
1997 - "Pracownia szarości, czerni i bieli", realizacje plenerowe, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1997 - "Feuchte Arbeiten - podsumowanie", Galerie im Ermelerspeicher, Schwedt/Oder, Niemcy
1997 - "Feuchte Arbeiten", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
1996 - "Feuchte Arbeiten", warsztaty plenerowe i wystawa, Galerie im Ermelerspeicher Schwedt/Oder, Niemcy
1996 - rysunek, instalacja - BWA Słupsk
1996 - "T-ekspozycja", galeria Amfilada, Szczecin
1995 - "Fragmenty - kolekcja", galeria Amfilada, Szczecin
1995 - "Północny Atol", Galeria Miejska, Wrocław
1995 - "Die Fenster/Okna", Galerie im Ermelerspeicher, Schwedt/Oder, Niemcy
1995 - "Horizon Line", Sztuka krajów bałtyckich, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
1994 - "Ikonopress" - Przegląd sztuki polskiej, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
1994 - "Salon Jesienny", Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin
1994 - "Pracownia szarości, czerni i bieli", galeria Amfilada, Szczecin
1994 - wystawa - konkurs na pomnik AK dla Szczecina, Klub 13 Muz, Szczecin
1993 - "Gaja - cztery żywioły", BWA Szczecin
1993 - "Szczecińska sztuka współczesna 1945-1993", Muzeum Narodowe, Szczecin
1993 - "Feuchte Arbeiten", warsztaty plenerowe i wystawa, Galerie im Ermelerspeicher, Schwedt/Oder, Niemcy
1993 - "Janowi Matejce. W stulecie śmierci", Muzeum Narodowe, Kraków
1993 - "Gaja - cztery żywioły", realizacje plenerowe, Gerlesborg, Szwecja
1992 - "Oko na widelcu albo gorące lody - créme de la créme sztuki polskiej lat 90-tych,BWA Katowice
1992 - "4 maler aus Polen", Galerie im Airport Hotel, Hamburg, Niemcy
1992 - "Aller et retour", Muséedes Beaux Arts, Angouleme, Francja
1992 - "Vier Künstler aus Stettin", Ostholstein Museum, Eutin, Niemcy
1992 - "Miejsca - nie miejsca", młoda polska rzeźba, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
1992 - 5 Międzynarodowe Triennale Rysunku, Wrocław
1991 - "Substancje i obrazy", BWA Szczecin
1991 - "Maraton twórczy" - realizacje plenerowe, Stargard Szczeciński
1990 - "Salon Jesienny", BWA Szczecin
1990 - 15 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, BWA Szczecin
1989 - "Krytycy o nas", BWA Sopot
1989 - "Młoda sztuka Szczecina lat 80-tych", Muzeum Narodowe, Szczecin
1989 - "Atelier", PWSSP w Poznaniu
1988 - wystawa grupy K2, BWA Szczecin, galeria Brama Królewska
1986 - "Dyplom '85", BWA Sopot

Nagrody i wyróżnienia:
2006 - nagroda Rektora PS za osiągnięcia w pracy naukowo-dydaktycznej
2002 - Creativity 31, USA - Certificates of Excellence (3 prace)
1999 - nagroda Rektora PS za osiągnięcia w pracy naukowo-dydaktycznej
1997 - główna nagroda w konkursie na promocyjne logo Szczecina
1996 - TYTAN'96 za reklamę prasową - Crackfilm, Kraków;
1996 - Salon Jesienny, BWA Szczecin - wyróżnienie
1994 - II nagroda (w zespole z H. Paszkiewicz) w konkursie na pomnik AK dla Szczecina
1994 - Salon Jesienny, BWA Szczecin - wyróżnienie
1990 - nagroda główna równorzędna, 15 Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, BWA Szczecin
1989 - wyróżnienie, "Krytycy o nas", BWA Sopot

Publikacje projektów graficznych:
- Communication Art, May/June 1997, USA;
- Piotr Wasilewski "Pionierzy i tytani polskiej reklamy", Kraków 1999
- "Logo World", Nippan, Tokyo 2001, Japonia;
- "Creativity 31", HBi, Nowy Jork 2002, USA;
- "Global Corporate Identity", HBi, Nowy Jork 2003, USA;
- "World Business Cards Today", PIE Books, Tokyo 2005, Japonia;
- "Progressive Direct Mail", PIE Books, Tokyo 2005, Japonia