Roman Timofiejuk

W E D U T Y

07.03.2003-30.03.2003 Baszta Czarownic





Życiorys

Fotografią zajmuję się od 1973 roku. Urodzony w 1953r, w Sopocie mieszkam w Gdyni z żoną i córką. W 1975r. zostałem przyjęty do Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego. W okresie studiów na WSP w Bydgoszczy w latach 1975 -1979 czynnie uczestniczyłem w życiu fotograficznym i artystycznym środowiska. Zostałem też członkiem Bydgoskiego Towarzystwa Fotograficznego. W tym okresie brałem wielokrotnie udział w konkursach fotograficznych, sympozjach, szkoleniach, plenerach, kursach, zdobywając wiele nagród, wyróżnień, akceptacji oraz doświadczeń. Do roku 1979 byłem uczestnikiem plenerów rzeźbiarskich i Spotkaniach Młodych Fotografów w Iławie i Darłowie . W latach 1980 -1988 pracowałem jako wojewódzki instruktor fotografii w Gdańsku. Organizowałem ogólnopolskie plenery fotograficzne dla instruktorów fotografii; we Wielu, w Kadynach, w Pucku. W roku 1988 zostałem przyjęty do Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 1988 do 1989 byłem w Kanadzie. Od roku 1991 pracuję artystycznie wyłącznie dla siebie, wykonując wolny zawód artysty fotografika. W 1999r, założyłem Pomorski Klub Fotografów Reklamowych i byłem jego prezesem.


Mam przyjemność przedstawić tę wystawę w której Roman Timofiejuk z wielką pasją przedstawił zbiór fotografii wykonanych specjalną i innowatorską techniką fotoakwarelową, przedstawiające Chioggię - miasto portowe na północy Włoch niedaleko Wenecji,nazywane jej miniaturą, którego historia sięga I w p.n.e. a do dzisiaj zachowało się tam wiele zabytków.
Fotografie które zachwycają nas na tej wystawie,są przepełnione cudownie nasyconą kolorystyką śródziemnomorską. Będąc w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej każda inicjatywa przybliża poznawanie krajów w niej zjednoczonych.Nie muszę przypominać o naturalnej sympatii i podobieństwach łączacych nasze Narody oraz o wspólnym dziedzictwie kulturowym i historycznym. Wielowiekowe stosunki miedzy Włochami i Polską są bogate w takie świadectwa.Z tym większą przyjemnością jako Konsul Honorowy Republiki Włoskiej wyrażam swoje podziękowanie autorowi za przygotowanie tak pięknej wystawy fotograficznej która pomoże poznać uroki i piękno Chioggi.

Konsul Honorowy Republiki Włoskiej
Claudia Filippi-Chodorowska


Znamienne dla nas ludzi jest, że niezależnie od tego, jak głęboko w przeszłości kryją się początki naszej obecności na planecie Ziemia, staramy się zarejestrować - zawsze w trwałej postaci materialnej - nasze idee, emocje i wierzenia czy choćby jedynie zachwyt nad pięknem świata. Niezbitych świadectw dostarcza tu archeologia. Wyłania z mroku zapomnienia naskalne malowidła myśliwych z grot w Lasceaux, zdumiewające nas siłą dojrzałego magicznego i artystycznego wyrazu.
Wiele dziesiątek tysięcy lat później, kiedy upowszechnił się wynalazek ojca fotografii pana Daguerra, w mroku setek profesjonalnych i milionów na wskroś amatorskich ciemni fotograficznych powstawały niepoliczalne już dowody na to, iż bez mała każdy człowiek chce na trwale rejestrować towarzyszącą mu rzeczywistość. Można oczywiście klasyfikować artystyczną, poznawczą bądź dokumentarną rangę tych zapisów. Ale tak naprawdę rewolucyjny charakter nowego sposobu utrwalania i interpretowania świata polegał na tym, że narzędzia potrzebne w tym celu czyli aparat, papier i chemia fotograficzna stały się dostępne praktycznie dla każdego. Teraz nie tylko już wybrani przez władców magowie i desygnowani mocą talentu artyści, ale wszyscy ludzie mogli w zaciszu domowych ciemni indywidualnie i na swój sposób twórczo kreować dokumenty życia swojego i swoich bliskich.
Firma TETENAL - nieprzerwanie od 150 lat dostarczająca na rynek wysokiej jakości materiały eksploatacyjne do fotografii - jako nadrzędny cel stawiała sobie zawsze, żeby właściwa tylko człowiekowi potrzeba prezentacji idei, emocji i wrażeń była w jak najmniejszym stopniu ograniczona. Wyrazem tego było stworzenie przez TETENAL zupełnie nowych materiałów do edycji obrazów z drukarek atramentowych na miarę nowej epoki w fotografii - fotografii cyfrowej. Kreatywne możliwości materiałów TETENALA odkrył w Polsce Pan Roman Timofiejuk, prezentując na nich z wielkim talentem weduty włoskiego miasteczka Chioggia. Nie kryjąc wielkiej satysfakcji z tego powodu, serdecznie zapraszam Państwa na wystawę fotoakwareli.

Z poważaniem Dyrektor Generalny TETENAL Polska Sp. z o.o.
Adam Biedroń


Fotografia jako medium techniczne wytworzyła w swojej ponad 160 letniej tradycji wiele obszarów estetycznych, stylistycznych i informacyjno-poznawczych. W zależności od epoki, w której przyszło jej funkcjonować,od możliwości techniczno-technologicznych stawała się coraz bardziej powszechnym i coraz bardziej uniwersalnym sposobem przekazywania informacji i wyrażania refleksji o świecie. Stawała się także sposobem zapisu,który poprzez kreację ujawnia nowe widoki świata, niemożliwe do zobaczenia bez pomocy uzbrojonego oka i rejestracji różnych odcinków czasu, tworząc zapis chronologiczny,symultaniczny,przesunięty w czasie,ultraszybki czy o czasie wielokrotnie nałożonym. Tworzyła zapis utożsamiający się z rzeczywistym obiektem,interpre- tując go i tworząc nową,subiektywnie rozumianą rzeczywistość,balansując pomiędzy obiekty- wnością a kreacją,poszukując i eksperymentując.Rezygnuje często świadomie z serwitutu "lustrzaności" zapisu na rzecz autorefleksji,autoekspresji,metafory i intelektualnych manifestacji.Przetworzenia cyfrowe,a wcześniej film i holografia wprowadziły fotografię w nowe rejony,nowy stworzony świat,niezwykłe prędkości,gdzie przywoływanie,transpozycja i przekazywanie obrazów odbywa się w tempie zawrotnym,gdzie "cyfrowość" fotografii staje się przedłużeniem ciała,rozwinięciem możliwości ludzkich umiejętności i ludzkich zmysłów. Stosując nowe technologie generujemy rzeczywistość pozoru i jej estetykę, "składając" z innego zespołu znaków-definiowanych z algorytmów które transponując przy pomocy różnych poleceń tworzymy obrazy będące "nierzeczywistą rzeczywistością".W sztuce fotografii wyjściowy (niekiedy banalny) materiał jest sensem i powodem artystycznym o określonym przesłaniu-cyfrowo przetworzony podniesiony zostaje do rangi innej ważności.Staje się rodzajem umownego porozumienia o świecie niekoniecznie prawdziwym,sposobem tworzenia nowych,nieznanych wartości w obszarze społecznym i w obszarze szeroko rozumianej sztuki. Jest kształtowaniem estetyki pozoru,tworzeniem cyberkultury.

art.fot Witold Węgrzyn
ASP Gdańsk



Wystawy:

1975r. Bydgoszcz -WYSTAWA FOTOGRAFII KONCEPTUALNEJ (wystawa indywidualna.)
1975r. Bydgoszcz -WYSTAWA DOROCZNA BYDGOSKIEGO TOW. FOTO (wystawa zbiorowa.)
1976r. Bydgoszcz -WYSTAWA FOTOGRAFICZNA "Pod Światło" (wystawa indywidualna.)
1976r. Bydgoszcz -WYSTAWA DOROCZNA BYDGOSKIEGO TOW. FOTO
1977r. Koronowo - INDYWIDUALNA ACJA FOTOGRAFICZNA "RYNEK"
1978r. Gdynia -PRZEGLĄD FOTOGRAFII WYBRZEŻA (wystawa zbiorowa, wyróżnienie.)
1978r. Bydgoszcz -WYSTAWA FOTOGRAFICZNA "NASTROJE" (wystawa indywidualna.)
1978r. Słupsk -WYSTAWA FOTOGRAFII " NASTROJE"
1978r. Gdynia -WYSTAWA "INSPIRACJE MORZA" (wystawa zbiorowa.)
1978r. Bydgoszcz -DOROCZNA WYSTAWA BYDGOSKIEGO TOW. FOTO (nagrody i wyróżnienia.)
1978r. Kielce -VI BIENNALE KRAJOBRAZU POLSKIEGO (wystawa zbiorowa.)
1978r. Bydgoszcz -"WSP w OBIEKTYWIE" (wystawa zbiorowa.)
1978r. Radom -IV SALON BARWNYCH PRZEŻROCZY (nagroda.)
1978r. Warszawa - "RODZINA POLSKA" (wystawa zbiorowa.)
1980r. Gdańsk -VII PRZEGLĄD FOTOGRAFII WYBRZEŻA (wystawa zbiorowa.)
1983r. Żukowo -WYSTAWA "ŻUKOWO 83" (wystawa indywidualna)
1983r. Gdańsk -"SPOTKANIA CHÓRALNE'' ( wystawa indywidualna.)
1983r. Gdańsk -KONKURS FOTOGRAFII POLSKIEJ "ZŁOCISTY JANTAR" ( wyróżnienie.)
1985r. Kielce -IX BIENNALE KRAJOBRAZU POLSKIEGO (wystawa zbiorowa.)
1985r. Warszawa -UDZIAŁ W WYSTAWIE INSTRUKTORÓW FOTOGRAFII Z KRAJÓW BAŁTYCKICH
1986r. Gdańsk -"FOTOGRAFIA" (wystawa indywidualna.)
1986r. Łódź - II SALON ZAPROSZONYCH (wystawa zbiorowa)
1986r. Poznań -II OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA INSTRUKTORÓW FOTOGRAFII
1986r. Warszawa -WYSTAWA "FOTOGRAFIA U CIEBIE"
1987r. Warszawa -OGÓLNOPOLSKA WYSTAWA PRAC INSTRUKTORÓW FOTOGRAFII
1988r. Radom -II OGÓLNOPOLSKIE BIENNALE FOTOGRAFII ARTYSTYCZNEJ
1995r. Warszawa -II FOTOGRAFICZNE MISTRZOSTWA POLSKI (nagroda)
1997r. Warszawa - IV FOTOGRAFICZNE MISTRZOSTWA POLSKI
1998r. Warszawa -V FOTOGRAFICZNE MISTRZOSTWA POLSKI ( nagroda)
2000r. Gdynia -I WYSTAWA FOTOGRAFII PKFR (wystawa zbiorowa)
2001r. Gdynia - II WYSTAWA FOTOGRAFII PKFR
2002r. Gdynia - III POLSKA KOSZYKÓWKA KOBIECA (wystawa zbiorowa)
2002r. Gdynia - III WYSTAWA FOTOGRAFII PKFR (wystawa zbiorowa)
2002r.Gdynia - Weduty - fotoakwarele. Gemini-Gdynia


e-mail: [email protected]