wernisaż: 02.07.2010, godz. 18:00
Galeria Kameralna, Słupsk, ul. Partyzantów 31a
Wystawa czynna do 29.08.2010.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Grażyna Tereszkiewicz pracuje cyklami. W swoich obrazach, fotografiach i pracach wideo, a także w performance, odwołuje się do problematyki (nie)zakotwiczenia i (nie)tożsamości w aspekcie przemijania i zmieniających się gier językowych - topografii, geografii i wszelkiej innej grafii...
Projekt Geografia intymna powstawał w ciągu ostatnich dwóch lat. Artystka - najwyraźniej -
starała się w nim zawrzeć sumę swych estetycznych poszukiwań oraz mentalnych doświadczeń związanych z konstruowaniem (i testowaniem) idei cielesności i tożsamości. Obszary te są przez autorkę unaoczniane jako matryce obrazu, których egzemplifikacją jest dosłowne i metaforyczne płótno. W rękach artystki staje się ono jednocześnie tekstem i medium, w których przegląda się i odbija efemeryczność oraz przygodność zarówno ludzkiej egzystencji, jak i towarzyszących jej rekwizytów i parafernaliów. Płótno pełni tutaj rolę i rangę całunu obrazującego przestrzenie intymności. Składają się na nią artykułowane i zapamiętywane (oraz zapominane) mapy, punkty orientacyjne, ślady i drogowskazy. Wszystkie one są symbolami, które - można powiedzieć za Shunryu Suzuki - wyłaniają się z pustki i ponownie powracają do pustki... Zaprzęgnięta w nie cielesność i związane z nią rytuały znajdują swoje emblematyczne odbicie w malarstwie, fotografii czy działaniach akcyjnych. Są to gesty i figury często odwołujące się do symboli i archetypów związanych z transgresją - tylko cienka linia oddziela w nich życie od śmierci, ciszę od krzyku, nicość od formy. Za pośrednictwem ich epifanii - podobnie jak przy pracy nad koanem zen - można, być może, przejść przez bramę afirmatywnej pustki...
Roman Lewandowski
Grażyna Tereszkiewicz urodziła się w 1967 roku. W latach 1992 - 1997 studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie uzyskała dyplom z malarstwa. Zajmowała się arteterapią dzieci niewydolnych wychowawczo, a także pracowała jako dziennikarz, autor programów o sztuce i szef redakcji w jeleniogórskim oddziale telewizji sieci Polsat. W latach 2009-2010 współpracowała z Galerią Klimy Bocheńskiej w Warszawie. Jako kuratorka zorganizowała m.in. wystawy zbiorowe "Blue" (Galeria Środowisk Twórczych w Bielsku-Białej i Galeria Kameralna BGSW Słupsk) oraz "Kilkanaście koanów na (nie)istnienie" (Galeria Kameralna BGSW Słupsk i Galeria BWA Jelenia Góra). Zajmuje się malarstwem, fotografią, wideo i performance.