Wojciech Stefanik

ZNÓW BLIŻEJ KOŃCA, CZYLI RACZEJ NIC NOWEGO
oraz performance
RACZEJ NIC NOWEGO, CZYLI ZNÓW TANIE CHWYTY

16.01 - 22.02.2004, Bałtycka Galeria Sztuki w Ustce























Instalacje Wojciecha Stefanika
Wystawy Stefanika są do siebie bardzo podobne. Podobne, ale nie takie same. Sam artysta mówi o nich, że „...są one fragmentem opowieści bez początku i końca. Są wesołe i smutne zarazem. Dotyczą wszystkiego i niczego...”, a o sobie, że jest prostym regionalnym rękodzielnikiem pozbawionym ambicji robienia rzeczy niezwykłych. Tytułami zaś sugeruje, że to co pokazuje w zasadzie nie jest niczym nowym.
Po takich deklaracjach nie wiadomo czy można jeszcze oczekiwać, że wystawa, czy performannce w wykonaniu tego artysty w ogóle warte są obejrzenia. Na dodatek ciągłe posługiwanie się tymi samymi przedmiotami codziennego użytku (stół, krzesło, lampa, firanka itd.) oraz tych samych motywów (okno) wydaje się dosyć ryzykowne.
Jedno jest wszakże pewne – kiedy ktoś zdecyduje się już przekroczyć próg galerii, która „zaryzykowała” pokazać jego wystawę z pewnością odnajdzie na niej coś własnego. Coś wyciągniętego z banalnej codzienności, a bardzo bliskiego sobie – jak choćby widok z okna na fragment „własnego” nieba.
Ten powtarzający się od lat motyw w postaci setek rozsypanych na stołach czy podłodze zdjęć z „niebem Stefanika” stał się jednym ze stałych elementów jego prezentacji. Towarzyszą temu zazwyczaj dziesiątki zdjęć okien fotografowanych z różnych wnętrz, w których przebywał artysta. Wiszą one niechlujnie na ścianach galerii, są przyklejone lub wyświetlane bezpośrednio na ściany, aby nie sugerować, ze są celem prezentacji a jedynie jednym z elementów większej całości. Innym elementem, który może wydać się niejednemu bliski jest „klimat” prywatności własnego mieszkania (pokoju, pracowni itd.), wywołany pojawieniem się sprzętów domowych i przeniesiony do przestrzeni galeryjnej. Dyskretne oświetlenie oraz towarzyszący temu wszystkiemu dźwięk (cicha muzyka, hałas z ulicy itp.) dodatkowo wzmacniają efekt wejścia w cudzą „prywatność”.
I właśnie ta cecha prezentacji Stefanika jest czymś bardzo charakterystycznym. To ona powoduje, że galeria na moment zamienia się w zupełnie inne miejsce. Stosowane powszechnie określenie instalacja do tego rodzaju produkcji artystycznych – w tym wypadku wydaje się nietrafione. Mamy tu bowiem do czynienia z czymś na pograniczu. Na pograniczu instalacji, scenografii lub aranżacji wnętrza. Mimo użycia tych samych „rekwizytów” i motywów za każdym razem tworzy się zupełnie inna sytuacja. Sytuacja będąca pochodną cech pomieszczenia galeryjnego, w które wkracza artysta.
Stefanik – podróżując ze swoimi wystawami w różne miejsca przenosi w nie najpierw kawałek „swojego” miejsca, a następnie dostosowuje do tego nowego. Potem zabiera coś z tego nowego miejsca, aby je potem razem „użyć” w kolejnej „urządzanej” przez siebie przestrzeni.












WOJCIECH STEFANIK
Urodzony w 1952 roku we Wrocławiu, gdzie mieszka i pracuje do dzisiaj.
W latach 1974 – 1979 studiował we wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornoctwa Przemysłowego.
Od 1974 roku relizuje swoje projekty artystyczne (głównie performance, instalacje).

1974
- „Galeria kieszonkowa”(wystawa) – Wrocław;
1975
- „Obrazy”(performance, wystawa) – Wrocław;
1976
- „s.j.p.l.-sztuka polityczna”(performance) – Wrocław;
- „K.P.- kapelusze”(performance) – Wrocław;
1977
- „7 x Ślężak”(fotografia) – Wrocław;
- „KP/R 75-76/123”(performance, wystawa)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
1978
- „XXX”cz.1 (performance, instalacja)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „XXX”cz.2 (performance, instalacja)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
1979
- „Lekcja tańca”(performance)- galeria „Babel”- Wrocław;
- „WLULG DI FAMKIE”(performance, instalacja)- ,sesja „Sztuka i Konkret” – Politechnika Wrocławska – Wrocław;
- „Przekształcenie”(performance, instalacja) - sesja „Możliwości sztuki”- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „Bez tytułu”(performance, instalacja video) - sesja „Możliwości sztuki”- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „Się”(performance)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „Przenikanie”(performance, instalacja)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „R 75-76”wesja 4 (performance, wystawa-instalacja) – galeria „Kalambur”;
- „Nie być”(performance, koncert) – galeria „Babel”- Wrocław;
- „Kontra”(performance)- galeria „Katakumby”- Wrocław;
- „Zakopane-Olsztyn”(performance)- Interdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia”- Olsztyn;
1980
- „R-75-76”(dokumentacja fot. , collages) – „Wiosenne Konfrontacje Młodych”- galeria BWA-Awangarda – Wrocław ;
- „Antykontra”(performance)- galeria ZPAP „ X”- Wrocław;
- „Wszystko na nic”(performance)- galeria ZPAP „X”- Wrocław;
- „XYZ”(instalacja laserowa)- Zakład nad Fosą- Wrocław;
- „Das Sylwester”(performance)- galeria Babel- Wrocław;
1981
- „p.m.w.w d.- czyli nic nr 1”(performance)- galeria ZPAP „X”- Wrocław;
- „Antykontra 2”(performance)- galeria „Labirynt”- Lublin;
- „Jak się czujecie”(performance)- Klub „Centrum”- Opole;
- „nic-2”(performance)- Kraków;
- „nic-3”(performance)- galeria „Zdzisiaj”- klub „Stodoła”- Warszawa;
- „nic-4”(performance)-Zakład nad Fosą- Wrocław;
- „WLULG DI FAMKIE”-wersja 2(instalacja)- Zakład nad Fosą- Wrocław;
- „nic-5”(performance)-Zakład nad Fosą- Wrocław;
- „galeria X’ ”(instalacja/rysunek)- galeria ZPAP „X”- Wrocław;
- „Początek pozdrowienia pod tytułem ciąg dalszy o nic” (performance) - IX Spotkania Krakowskie – BWA – Kraków;
1983
- „Jeszcze raz – wszystko- się- o nic”(performance)- Ośrodek Działań Plastycznych- Wrocław;
1984
- „XYZ-2”(instalacja laserowa)- Tydzień „Zakładu nad Fosą” i „Ośrodka Działań Plastycznych”- Zakład nad Fosą- Wrocław;
- „nic-6”(performance)- Tydzień „Zakładu nad Fosą” i „Ośrodka Działań Plastycznych”- Zakład nad Fosą- Wrocław;
1985
- „Jeszcze raz- wszystko- się- o nic”-wersja 2 (performance)- galeria „Krzysztofory”- Kraków;
- dokumentacja fot. – prezentacja „Zakładu nad Fosą” i „Ośrodka Działań Plastycznych”- galeria „Krzysztofory”- Kraków;
- dokumentacja fot. – „Dokumentacja Zakładu nad Fosą z lat 1979-1985”- Gmach Główny Politechniki Wrocławskiej (antresola) – Wrocław ;
1987
- dokumentacja fot. – prezentacja „Zakładu nad Fosą” i „Ośrodka Działań Plastycznych” – II Biennale Sztuki Nowej – Muzeum Ziemi Lubuskiej – Zielona Góra
1988
- „nic-7”(performance)- Międzynarodowa Wystawa Sztuki „Cały świat to teatr”- Wałbrzych;
- „XYZ-3”(dokumentacja fot.)- udział w wystawie „Struna”- galeria Działań – Warszawa;
1992
- „Malarstwo, rzeźba, rysunek” (performance) – KCN – Nieuwegein (Holandia);
- „Jeszcze raz”(instalacja)- Ośrodek Działań Plastycznych- Wrocław;
- „nic-n”(performance) – udział w wystawie „Tapeart”- BWA-Szczecin;
- dokumentacja fot. Instalacji XYZ z Zakładu nad Fosą - udział w wystawie „Sensybilizm”- galeria BWA-Awangarda - Wrocław;
- „nic-8”(performance)- Festiwal Sztuki Staszów ’92 – Staszowski Ośrodek Kultury – Staszów ;
1993
- dokumentacja fot.- „ Galeria Katakumby , Zakład nad Fosą , Ośrodek Działań Plastycznych – Wrocław 1977 – 1972 ”- Galeria Dokumentu – Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski – Warszawa ;
- „Blisko końca”(instalacja)- galeria Stara – BWA- Lublin;
- „nic-n+1”(performance)- galeria Stara – BWA- Lublin;
1994
- „Raczej tak”(instalacja)- Laboratorium- Centrum Sztuki Współczesnej- Zamek Ujazdowski – Warszawa;
- „nic-n+2”(performance/instalacja)- HET KLEIN – Eindhoven (Holandia);
- dokumentacja fot. - prezentacja Ośrodka Działań Plastycznych –HET KLEIN- Eindhoven (Holandia);
- „XYZ-5”(foto-instalacja)- udział w wystawie pt.”Polska Abstrakcja Analityczna”- galeria BWA-Awangarda – Wrocław;
- udział w wystawie „Muzeum Znaku Czasu” - galeria Stara –BWA- Lublin; galeria Arsenał – Białystok ; BWA –galeria Bałtycka- Ustka ; galeria BWA Awangarda – Wrocław ;galeria Aspekty – Warszawa ; BWA – Szczecin ;
- udział w wystawie „Jeder Meter fur die Kunst” – Projekt – Galerie „New Space” - Hunfeld (Niemcy) ; Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej - Świeradów Zdrój ;
1995
- udział w wystawie pt. „Exposition 3”- Museum of Modern Art. – Hunfeld (Niemcy);
- udział w wystawie „Sensybilizm”- Galeria Dokumentu – Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski – Warszawa ;
- „Jeszcze raz / wszystko / raczej tak / i nic”- (nic-n+3) (performance / instalacja) - Festiwal „ Zamek Wyobraźni - 2”- Bytów ;
- „Jeszcze raz / wszystko / raczej tak / i nic – albo odwrotnie” (instalacja) - wystawa „Nasza Obecność”- Monachium (Niemcy) ;
- dokumentacja – udział w wystawie „Unter einem Dach” – Berlin (Niemcy);
- „Jeszcze raz / chyba / raczej tak”(instalacja) - galeria Stara –BWA- Lublin ;
- „Jeszcze raz / raczej tak / albo inaczej ” (instalacja) - Ośrodek Działań Plastycznych – Wrocław ;
1996
- udział w wystawie artystów dolnośląskich pt.:” Spirala” – Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej – Świeradów Zdrój ;
- udział w wystawie „Prezentacja Ośmiu Postaw Artystycznych”- Fundacja Gerarda na rzecz Sztuki Współczesnej – Świeradów Zdrój ;
- „...poprzez...”(instalacja) – kolekcja galerii „Piwna 20-26”z Warszawy - galeria BWA - Awangarda – Wrocław ;
- „Jeszcze raz / raczej tak / albo inaczej – 2” (instalacja)- projekt „Otwarte Czasowo / Zeitweise Ofentlich” – Bergich Gladbach (Niemcy);
- „Raczej poprzez”(instalacja) – wystawa pt. „Galerie” – prezentacja galerii „Piwna 20-26” z Warszawy – galeria Stara –BWA- Lublin;
- dokumentacja foto.- wystawa pt. „Galerie”- prezentacja Ośrodka Działań Plastycznych z Wrocławia – galeria Grodzka – BWA- Lublin ;
1997
- „Jeszcze raz / wszystko / raczej tak / i nic – albo odwrotnie – 2” (instalacja)
- wystawa „Haltungen” – Zamek Drezdeński – Drezno (Niemcy) ;
- udział w wystawie „Na orbicie dryfującej książki”- Biblioteka Uniwersytecka – Kassel (Niemcy);
- „Jeszcze raz / raczej tak / albo wszystko na opak” (instalacja) – „Wieża Ciśnień” – Bydgoszcz ;
1998
- udział w wystawie „Na orbicie dryfującej książki” - Instytut Polski – Budapeszt (Węgry) ;
- „Instalacja pt.:performance”(instalacja)-Festiwal Zamek Wyobraźni-6-Bytów ;
1999
- udział w wystawie „Na orbicie dryfującej książki” – Biblioteka Miejska Solna – Sztokholm (Szwecja) ;
- „Raczej nie tak” – z cyklu : instalacja pt. „performance” (instalacja) – galeria Grodzka – BWA – Lublin ;
- „...poprzez...od” (instalacja) – w ramach zbiorowej wystawy: „NIEKOŃCZĄCA SIĘ LINIA / DIE UNENDLICHE LINIE” – Muzeum Sztuki Reduktywnej – Świeradów Zdrój ;
- „...nic-n+4”(performance)- I Międzynarodowy Festiwal Performance „NAVINKI’99”- Mińsk (Białoruś);
2000
- „Jeszcze raz ale inaczej” (instalacja) – w ramach zbiorowej prezentacji „ZUSAMENKUNST”- Kunsthaus – Wiesbaden (Niemcy);
2001
- „Nic nowego” (performance) – III Międzynarodowy Festiwal Performance „NAVINKI 2001” – Mińsk (Białoruś);
- „Jeszcze raz ...” (instalacja) – ECA – Edynburg (Szkocja);
2002
- „...poprzez...od” – wersja 2 (instalacja) – w ramach zbiorowej wystawy ”EUROPA / KONKRET / REDUKTIV” – Museum Modern Art – Hunfeld (Niemcy);
- „Jeszcze się..., czyli tanie chwyty (performance) – IV Międzynarodowy Festiwal Performance „NAVINKI 2002” – Mińsk (Białoruś);
2003
- udział w zbiorowej wystawie „Bookmorning” – Galeria Działań – Warszawa;
- „…poprze…od” – wersja 3 – w ramach zbiorowej wystawy „EUROPA / KONKRET / REDUKTIV” – Muzeum Architektury – Wrocław;
- „Znów tanie chwyty” (performance) – V Międzynarodowy Festiwal Performance „NAVINKI 2003” – Mińsk (Białoruś);
- „Jeszcze raz blisko końca, czyli nic nowego” (instalacja) – Galeria Labirynt – Lublin;
- „Nic nowego,czyli tanie chwyty”;