Daniel Rumiancew & Anna Babiak
Daniel Rumiancew

Urodzony w 1970 roku.
Studiował na Wydziale Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego w latach 1990-1995 oraz na Wydziale Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu.
Wybrane wystawy zbiorowe i festiwale performance: I i II Biennale fotografii polskiej (Poznań 1998 i 2000), "Tomorrow is Today" (Kyoto, Osaka, Kraków, Sopot, Praga 1999-2002), "Na zimno i na gorąco" (Poznań 2000), "Breaking News. Młody performance polski" (Warszawa 2001).
E-mail: [email protected]


Anna Babiak

Urodzona w 1978 roku.
Studiowała na Wydziale Edukacji Artystycznej ASP w Poznaniu w latach 1997-2002.
E-mail: [email protected]


Performance

Performance składał się z czterech wyraźnie oddzielonych od siebie części. Przed pokazem ustawiliśmy w galerii krzesło i projektor do slajdów, który rzutował na ścianę obok krzesła obraz nagiej Ani w skali 1:1. Zjawiliśmy się przed publicznością w oficjalnych, ciemnych ubraniach. W pierwszej części pokazu partnerka przy pomocy elektrycznej maszynki pozbawiła mnie, siedzącego na krześle, włosów na głowie. W drugiej, po zgaszeniu światła, nałożyłem piankę do golenia na "naścienną" Anię w tych miejscach, które chcące być pięknymi kobiety depilują: pod pachami, na nogach etc. (nie bez znaczenia jest tu fakt, że artystka pracuje na co dzień jako modelka, a jej twarz pojawia się na okładkach czasopism i w telewizji). Spreparowany przed pokazem rzutnik nie mogąc automatycznie znaleźć ostrości spowodował pulsowanie obrazu, jego ożywienie, "oddychanie". W tym czasie prawdziwa Ania siedziała nieruchomo na krześle obok. W trzeciej scence znowu została dokonana zamiana ról - po zgaszeniu rzutnika i zapaleniu światła usiadłem, natomiast partnerka ze zdjętej ze ściany pianki wykonała mi "protezę" fryzury. W ostatniej części, wykonanej najbardziej energicznie, z odrobiną przemocy, podniosłem z podłogi ogolone na początku pokazu włosy i wcisnąłem je Ani pod rajstopy i bluzkę.

Praca zawiera wątek miłosny, a także dotyka kwestii seksualnej atrakcyjności i idealnego wizerunku ciała, presji mediów w tych sprawach wywieranej zarówno na kobiety, jak i na mężczyzn, osłabienia męskiej tożsamości oraz konfliktu płci, do którego być może te przyczyny prowadzą.

W warstwie strukturalnej pracy interesujące wydaje nam się kilkakrotne dokonanie wymiany rekwizytów i aktywności pomiędzy mną i partnerką, w dodatku odnoszone ciągle do "trzeciego człowieka" - projektowanego wizerunku Ani, który jest tu swego rodzaju pośrednikiem.

Daniel Rumiancew

Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance
Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance
Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance
Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance
Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance
Daniel Rumiancew, Anna Babiak - performance

Obiekt

Na wystawie pokazywany jest też podświetlony kaseton (autorstwa Daniela) przedstawiający upieczonego kurczaka z pieczołowicie obandażowaną nogą. Nieopodal kasetonu stoją oparte o ścianę narty zjazdowe, "Polsporty" z lat osiemdziesiątych.

[powrót]