Katarzyna Górna & Jan Pieniążek

TERMINAL jako przestrzeń kompromisu

Bałtycka Galeria Sztuki w Ustce

9 lipca - 28 sierpnia 2004

Jan Pieniążek

Jan Pieniążek ur. w Warszawie. Fotograf, elektroakustyk, artysta multimedialny budujący interaktywne instalacje, przestrzenie i obiekty dźwiękowe. Członek teatru "Akademia Ruchu" gdzie zajmuje się dźwiękiem oraz efektami specjalnymi (autor wielu podkładów dźwiękowych do akcji i spektakli teatru).

Przy współpracy z Krzysztofem Knittlem powstają interaktywne instalacje dźwiękowe: "Nogi", "Disco", "Przejście", "Rzeźba Radiowa" oraz kilka akcji dźwiękowych. Autor cyklu instalacji dźwiękowych (często interaktywnych): Obiekt "S", Obiekt "ST", Obiekt "A", Obiekt "PP", Obiekt "Z", "Pingwin Show", "Obiekt M" pokazywanych m.in. w CSW w Warszawie, WRO - Wrocław, "Audioart" - Kraków, Baitz - Niemcy, Galeria "Manhattan" - Łódź i in. Udział w operze K.Knittla i J.Kinga "Heart Piece" pokazywanej na festiwalu "Warszawska Jesień" i w Nowym Yorku (1999). Przy współpracy z Kasią Górną powstają takie instalacje jak: "Mrówkojady", "Grające gary", "Króliki" i inne.

Katarzyna Górna

Katarzyna Górna ur. w 1968. Studiowała w latach 1989-1994 w najbardziej wolnomyślicielskiej pracowni na warszawskiej ASP - u Grzegorza Kowalskiego. Dyplom na Wydziale Rzeźby w 1994 roku.
Autorka mocnych w wyrazie, wielkoformatopwych fotografii, często komponowanych w przestrzenne instalacje. Ich styl jest tak charakterystyczny, że autorstwo jest od razu rozpoznawalne. Fotografie są czarno-białe. Górną interesuje kwestia aktu, który interpretuje w ten sposób, że nadaje pozującym osobą silną, własną osobowość. Jej zdjęcia są proste i monumentalne, wręcz "rzeźbiarskie". W swoich zdjęciach dokonuje przewartościowania tradycyjnych wątków ikonografii chrześcijańskiej. Wiele z jej zdjęć ma wymowę otwarcie feministyczną. Kobiety na zdjęciach Górnej obdarzone są własnym życiem, nie boją się patrzeć prosto w obiektyw. Interesują ją kwestie cielesności, seksualności, płci, zdobywania własnej tożsamości przez ciało, uwalniania się od wpływu kultury masowej i tradycji. Często zajmuje się tametyką dojrzewania bądź też zdobywania własnej autonomii.