Marian Panek

PARA DY    III

28 października - 4 grudnia 2005 - Bałtycka Galeria Sztuki w Ustce

 

Marian Panek. Artysta malarz, scenograf teatralny, nauczyciel akademicki, autor licznych publikacji o sztuce. Wystawa retrospektywna zaprezentuje wszystkie dziedziny jego twórczości - od prac malarskich po realizacje scenograficzne.

"Gra z czasem Mariana Panka"

Każda wystawa jest w pewien sposób sprawą dwuznaczną. Jakąś cząstkę siebie artysta wystawia się na widok publiczny, rzuca do gry, pozwala aby to, co było do tej pory sprawą intymną ujrzało światło dzienne. A cóż dopiero mówić w sytuacji kiedy jest to retrospektywa. Słowo "retrospektywa" pochodzi od łacińskiego retrospicere - oglądać się. Oglądać się za siebie, wydobywać z przeszłości, przywoływać. Jakie to może być przywoływanie?
Aktywni twórcy, a do takich z pewnością należy Marian Panek, mają zazwyczaj duży dorobek. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy artysta czuje się zobowiązany czy powołany do służby - szeroko pojętej - swojemu czasowi. Wydaje się, że jego dzieła przenika gra z czasem jako nieodłącznym składnikiem przestrzeni, istotą są konstrukcje czasoprzestrzenne.
Teraz Marian Panek proponuje nam grę z historią swojego życia twórczego, swoisty teatr pamięci. Scena wymaga scenariusza, zakłada interpretację, dokonywanie wyborów dzieł z mojej historii, dzisiaj najbardziej dla mnie istotnych. Artysta konstruuje zupełnie nowy obraz - Oto Ja.

Barbara Major - Listopad 2004

Artysta uczestniczący

Marian Panek należy do artystów penetrujących wymiary postrzegania rzeczywistości. Jest jednym z progresywnych artystów, uczestników dzisiejszych działań artystycznych, których wyróżnia tendencja do poszerzania definicji dzieła i twórcy oraz redefiniowania pojęć poprzez nowe środki i formy wyrazu sztuki.
Jego droga cechuje się konsekwencją. Jako student Jonasza Sterna interesował się teatrem, to skutkowało parateatralnymi działaniami. Później pojawiły się realizowane konceptualne interwencje i projekty: Biała lokomotywa, Krzesło przed obrazem, wystąpienia i aranżacja wystawy - własnego pomysłu - Miejsca.
Marian jednak nigdy nie przestał malować i rysować. Wykazuje w tych dziedzinach intuicję. Zawsze znajdziemy w nich przeczucia i odniesienia do realnych sytuacji. Drążone treści znaków odsłaniają symboliczne i alegoryczne pokłady. Razem z dopełniającymi przekaz barwami mają ładunek jakiejś psychologicznej prawdy.
Marian Panek poza aktywnością indywidualną jest również uczestnikiem życia kulturalnego, który potrafi reagować jako animator na jego przejawy. Pamiętne są jego duże, autorsko opracowane wystawy tematyczne i problemowe surrealizmu polskiego czy artystów częstochowskich. Niejednokrotnie pokazywał w BWA autorów debiutujących ze swoimi propozycjami artystycznymi. Jest też pedagogiem akademickim.
W przypadku tego inter- i nowomedialnego twórcy warunkiem realizacji nie post- lecz neohumanistycznej wizji świata jest nie tylko jednoczesne pozostawanie w nurcie tradycyjnych dyscyplin, ale właśnie uczestnictwo w społecznej przestrzeni ze świadomością obecności Innych.

Piotr Głowacki - Listopad 2004







Biała lokomotywa 1973, II Festiwal Studentów Szkół Artystycznych w Nowej Rudzie
Biała lokomotywa, 1973, II Festiwal Studentów Szkół Artystycznych w Nowej Rudzie

Białe drzewo - drzewo do wspólnego opracowania, 1986
Białe drzewo - drzewo do wspólnego opracowania, 1986, instalacja i happening
współrealizatorzy: Ryszard Baranowski, Janusz Pacuda, dziedziniec Instytutu Plastyki WSP w Częstochowie

Wielka szyba białego drzewa, instalacja i performance, BWA Częstochowa 1987, BWA Olsztyn 1988
Wielka szyba białego drzewa, instalacja i performance, BWA Częstochowa 1987, BWA Olsztyn 1988
współrealizatorzy: Ryszard Baranowski, Janusz Pacuda

Przestrzeń emocjonalna - ciepła, 1992, olej, akryl na płótnie, 140 x 170 cm
Przestrzeń emocjonalna - ciepła, 1992, olej, akryl na płótnie, 140 x 170 cm

Przestrzeń prześwietlona, 1992, olej, acryl na płótnie, 140 x 140 cm
Przestrzeń prześwietlona, 1992, olej, acryl na płótnie, 140 x 140 cm

Trójkąt pamięci, 1992, olej, acryl, collage na płótnie, 140 x 175 cm
Trójkąt pamięci, 1992, olej, acryl, collage na płótnie, 140 x 175 cm