warsztaty: od 27 czerwca do października 2010
otwarcie wystawy 8 października 2010, godz. 16, Galeria Kameralna, Słupsk, Partyzantów 31a
Wystawa czynna do 12.10.2010
Projekt edukacyjny "Moja ulica 2" składał się z warsztatów filmowych oraz wykładów z historii kina. W roku bieżącym odbyła się druga edycja warsztatów.
Natomiast efektem końcowym jest otwarcie wystawy w Galerii Kameralnej w Słupsku, 8 października 2010 roku.
Był to projekt integracyjny w którym wzięły udział dzieci z sąsiadujących z galerią ulic oraz niepełnosprawni podopieczni ze Środowiskowego Domu Dziennej Opieki ze Słupska i kilkoro wychowanków Słupskiego Domu Dziecka.
Celem projektu było zaangażowanie dzieci i młodzieży do pracy nad filmem portretującym miejsce ich życia i reflektującym ich społeczny status. Zapoznanie z podstawami obsługi kamery, programów graficznych do obróbki filmów oraz w efekcie końcowym stworzenie własnego filmu. Uczestnicy zapoznali się również z historią kina.
Pomysłodawca projektu: Edyta Wolska - absolwentka ASP w Poznaniu, dyrektor Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku.
Koordynator projektu: Maria Wrońska prof. ASP we Wrocławiu.
Zajęcia z zakresu warsztatów filmowych prowadzili:
Vahram Mkhitaryan - pochodzący z Armenii reżyser, fotograf, operator specjalizujący się w realizacji filmów dokumentalnych, oraz Robert Polewski.
Projekt zostanie zakończony 8 października 2010 roku projekcją gotowych filmów stworzonych przez uczestników warsztatów.
Wahram Mkhitaryan 27-30.06.2010
Wstęp. Człowiek i jego 6 zmysłów. Budowa oka, jedynej otwartej części ludzkiego mózgu. Zmysł który znajduje się najwyżej nóg.
- Twórczość jako sposób poznania Świata i Człowieka. Człowiek ciekawski. Pierwsze dzieła sztuki. Sztuka to coś sztucznego czego nie można zjeść ale można zamienić na coś bardziej przydatnego albo sprzedać. Szukanie sensu. O kropli wody, która chce być idealna także w tym krótkim czasie spadania gdy urywa się od listka i spada w dół, zanim wybuchnie rozbijając się o ziemię.
- Przypadkowości w historii. Staja się ważne gdy je akceptujemy, wybieramy i doceniamy. Co łączy asfalt z fotografią, konia z kinem. O trzech wynalazkach które zmieniły świat. O "ciemnym pokoju" i białym tle. Wszystkie genialne formy są okrągłe, tendencje do urządzania świata na kwadratowo i wstawiania wszystkiego w ramy.
- Film jako sztuka syntetyczna. Jego składniki.
- Fotografia a Film. Czas i długość. Pojecie kadru (ujęcia) filmowego i fotograficznego.
- Gatunki fotograficzne i filmowe. OGLĄDANIE PRZYKŁADÓW.
- Fotografia jako indywidualność. Film jako zespołowość. ZADANIE: Wymienić zawody w zespole pracującym nad filmem - ich funkcje i zakres odpowiedzialności. (praca reżysera, operatora kamery, scenarzysty, producenta, scenografa, kompozytora, reżysera dźwięku, ekipy administracyjnej itd.)
- Film dokumentalny. Krótkie formy kreacji.
- Film rodzi się 3 razy. Etapy tworzenia filmu: preprodukcja, produkcja, postprodukcja. DYSKUSJA NA TEMAT.
- Historia i bohater. Gramatyka dramaturgii. O czym opowiadamy? Kto może być bohaterem filmu, kogo chcemy widzieć w tej postaci? Matrioszka jak bohater którego trzeba otwierać i kolejno poznawać.
- Poszukiwanie Tematu: Literatura i życie albo Życie i literatura. Od artykułu prasowego do filmu. Co czuje reżyser? Co go boli? DYSKUSJA.
- Ekspozycja i Kompozycja, czyli rzemiosło i sztuka. Ograniczenia i możliwości.
- Fotografia - pisanie światłem. Światło: gatunki i rodzaje światła. WARSZTAT Z LATARKAMI W CIEMNI, JEDNO SLOŃCE WIELE ODBIĆ.
- Sprzęt foto i video. DOTYK.
- Ograniczenie czasowe - format filmu. Ograniczenie czasu twórczego - deadline.
- Bezpieczeństwo pracy, dbanie o sprzęt. Zabezpieczenie materiału cyfrowego.
- Boks a praca operatora kamery. Stabilność i ruch. Opowiadanie kamerą subiektywne i obiektywne. PRAKTYCZNE ZAJĘCIA. WODA W TALERZU. JAJKO NA ŁYŻCE.
- Warsztaty praktyczne z wykorzystaniem światła na zewnątrz i wewnątrz. Obejrzenie materiału.
- Noc światłem a cisza dźwiękiem. Dźwięk w filmie.
- Sztuka wywiadu. Szukanie sensu nie tylko w słowach ale także pomiędzy nimi. Milczenie w życiu i w czasie kręcenia. Jakie pytanie taka i odpowiedź, unikanie pytań, na które są bardzo krótkie odpowiedzi TAK albo NIE.
- Siquence i montażowe filmowanie. Kadr i człowiek w nim - wielkość planów. Przekraczanie osi (zadania dla operatora kamery).
- Foto story jako "research" przed kręceniem materiału filmowego.
- Omawianie i określenie tematów dla filmów.
Zdjęcia próbnych scen wybranych tematów. Analizowanie i debata. Burza mózgów, propozycji, praca nad oddzielnym tematem każdego z zespołów albo oddzielnych uczestników.
Praca indywidualna nad każdym projektem filmowym w zespole albo z pojedynczym uczestnikiem.
Filmy oglądane w ramach wykładów, do każdego z tematów: "Muzykanci" reż. Kazimierz Karabasz, "Gadające Głowy" reż. Krzysztof Kieślowski, "Wszystko może się przytrafić" reż. Marcel Łoziński, "Za Płotem" reż. Marcin Sauter, "Wajda Róbmy Zdjęcie" zespól Paladino, "Mikrokosmos" reż. Claude Nuridsany i Marie Perennou, film animowany "Film, Film, Film" reż. Fjodor Chitruk, filmy jednominutowe wyprodukowany w Młodzieżowo Kulturowym Centrum "Manana", Reklamy Społeczne Studia "Artsight".
Robert Polewski 29-31.07 - 01.08.2010
Podstawy montażu filmowego
- Język filmowy i jego początki.
- Elementy gramatyki filmowej.
- Montaż równoległy.
- Przestrzeń i czas.
- Zasada trójkąta.
- Ruch wewnątrz kadrowy, Master shot.
- Ruch kamery.
- Interpunkcja filmowa.
- Cyfrowy proces postprodukcji obrazu i dźwięku.
- Praca w programach montażowych.
 |
Warsztaty filmowe objęte są honorowym patronatem Macieja Kobylińskiego - Prezydenta Miasta Słupska. |
Sfinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.