Agata Michowska
JOSEPHINE

Baszta Czarownic

wernisaż: 22 maja 2009, godz. 18:00
Wystawa będzie czynna do 30.06.2009.

img_5819 img_5823 img_5830 img_5832 img_5834 img_5840 img_5848 img_5850
img_6109 img_6110 img_6111 img_6112 img_6113 img_6114 img_6115 img_6116 img_6117 img_6118
img_6119 img_6120 img_6121 img_6122 img_6123 img_6124 img_6125 img_6126 img_6127 img_6128
img_6129 img_6130 img_6131 img_6132 img_6133 img_6134 img_6135 img_6136 img_6137 img_6138
img_6139 img_6140 img_6141 img_6142 img_6143

Agata Michowska urodziła się w 1964 roku. W latach 1985-1990 studiowała rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Od 2002 roku wykłada na Politechnice Koszalińskiej. Od 2003 roku wspólnie z innymi artystami prowadzi Galerię ON w Poznaniu; jest kuratorką wielu wystaw. Rzeźbiarka, autorka filmów wideo, instalacji, fotografii, tekstów poetyckich. Współpracuje z warszawską galerią Program. Mieszka i pracuje w Poznaniu. Miała liczne wystawy w kraju i za granicą.

Pracę dyplomową ażurowe, geometryczne konstrukcje, skojarzenia z architekturą. Kilkukrotnie w swoich przestrzennych aranżacjach Michowska posłużyła się motywem amfory. Pierwszy okres rzeźby z gipsu, łączonego z metalem, aranżujące przestrzeń, próbę określenia się w przestrzeni. proste, syntetyczne formy, czasami odnoszące się do konkretnych przedmiotów.

W 1992 roku w poznańskim Centrum Sztuki Współczesnej kilkanaście dzbanów z gipsu pokrytego grafitem. Podobne formy Michowska wykorzystała też w 1994 roku we francuskim Rennes, gdzie połączyła je metalowym blatem, w lubelskiej galerii Labirynt obecne w postaci przedstawienia konturowego.

W drugiej połowie lat 90. zdominował problem architektury jako przestrzeni wyznaczanej i porządkowanej przez człowieka. W galerii Białej w Lublinie w 1998 roku była interwencją w przestrzeń galerii, w której artystka wstawiła białą, czterometrową ścianę oraz podkreślała za pomocą prostokątnego ekranu gładkiej bieli, Jak pisała Anna Maria Leśniewska, Michowska "analizuje przestrzeń zarówno w sposób dostępny zmysłom, dotykalny, materialny, zewnętrzny, fizykalny, jak i wewnętrzny, odczuwalny psychicznie, mentalnie, pozazmysłowy, a więc metafizyczny".

W ostatnich latach filmy wideo i instalacje multimedialne. Jak twierdzi jednak, jej "myślenie o sztuce zostało ukształtowane przez doświadczenia związane z rzeźbą, którą pojmuje nie jako obiekt, lecz jako ruch pewnej idei w czasie i przestrzeni. [...] Taka koncepcja rzeźby wydaje mi się bliska istocie filmu, będącego idealnym połączeniem przestrzeni, czasu oraz formy, podległej ich działaniu."

Na wystawie SCHIZOFRENIA w Galerii Platan w Budapeszcie w 2005 dla obiektów rzeźbiarskich stworzyła tło z wideoprojekcji przedstawiających powiększone do dużych rozmiarów przedmioty codziennego użytku. Obiekty i wideo łączy WINTERTIME (2004), niewielkie, stojące na głowach postacie oglądające projekcję odwróconego do góry nogami napisu "Death". W instalacji multimedialnej FAIRY TALE (2006), prezentowanej na Biennale Sztuki w Łodzi w 2006 roku, Michowska odwołała się do mitu o Penelopie oraz kontekstu miejsca - dawnej łódzkiej fabryki bawełny, w której odbywała się wystawa. Stworzyła białą rzeźbę kobiety schowanej częściowo pod wielometrową suknią, której towarzyszyła odtwarzana z głośników baśń. Włączenie w kanwę opowieści motywu fabryki i produkcji bawełny w sposób subtelny odmienia naszą percepcję, mitologizuje i łagodzi surowy i bezwzględny kontekst historyczny miejsca - pisała artystka.

Wybrane wystawy indywidualne:
1991 - Galeria ON, Poznań
1992 - Centrum Sztuki Współczesnej, Poznań
1993 - Rzeźba - Galeria Arsenał, Białystok
1994 - Galeria Labirynt, Lublin
1998 - Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
1998 - Galeria Biała, Lublin
1999 - Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1999 - Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa
2000 - Galeria Arsenał, Białystok
2001 - Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
2004 - Manggha, Kraków
2005 - Schizofrenia - Galeria Platan, Budapeszt, Węgry
2006 - Martwy Punkt - Galeria Miejska Arsenał, Poznań
2006 - Joshua Dream - Galeria Program, Warszawa