Konrad Kuzyszyn

3 - 21 listopada 2004 - Baszta Czarownic

BIOGRAFIA

Urodzony w 1961 roku w Białymstoku. W latach 1985-90 studiował na Wydziale Malarstwa I Grafiki PWSSP w Łodzi. Dyplom w Pracowni Wypukłodruku Prof. A. Bartczaka, Pracowni Technik Metalowych Prof. L. Rózgi I Pracowni Fotografii Prof. I. Pierzgalskiego uzyskał w 1990 roku. Od 1994 roku pracuje jako asystent, obecnie na stanowisku kierownika Pracowni Fotografii I Obrazu Wideo w Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Kwalifikację II stopnia otrzymał w 1998 roku.

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE

1989 Grafika Fotografia [Prints and photohraphy], galeria Szkoły Filmowej, Łódź;
1990 Galeria Energia Wszędzie - Inicjacja [Energies Everywhere] - initiation], PWSSP, Łódź;
1991 Retrospekcje-Introspekcje [Retrospection-introspection], Galeria FF, Łódź;
1992 EXIST, Mała Galeria CSW/ ZPAF, Warszawa; Adrenalina [Adrenaline], Galeria Arsenał, Białystok;
1994 Kondycja 3 [Condition 3], Galeria Krytyków Sztuki "Pokaz", Warszawa;
1996 Obiekty bycia [ Objects of Byying], Galeria FF, Łódź; Rezultaty [Results], Mała Galeria CSW/ZPAW, Warszawa; Rezultaty II [Results II], Galeria Foyer i Dawna Łaźnia Miejska, Gdańsk;
1997 Nowe Obiekty [New objects], Galeria ON, Poznań;
1998 Prace z lat 1994-1997 [Works 1994-1997], Galeria Wschodnia, Łódź;
1999 Światłość [Brilliance] Galeria Arsenał, Białystok; Prace [Works], Sielska Gallery, Strasbourg, Francja;
2000 Puste wnętrze [Empty space], Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa;
2003 2002-2003, Galeria AT, Poznań; Potencjały [Potencials], Galeria PLATAN, Budapeszt, Węgry;

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE

1991
Zmiana warty [Change of guard], Wystawa Młodej Fotografiki Polskiej, Galeria FF, Łódź;
1992
Konfrontacje bez sankcji [Confrontation without sanctions], Wystawa Fotografii Polskiej, Gorzów Wlkp.;
23e Salon International d'Art Photographique, Macon, Francja;
1993
Konstelacja [Constelation], Wystawa Polskiej Fotografii, Galeria FF, Łódź, Instytut Kultury Polskiej, Berlin, Niemcy;
1994
IKONOPRESS, Przegląd Sztuki Polskiej, BWA, Szczecin;
Punkty odniesienia [Point of reference], CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Instytut Kultury Polskiej [Polish Culture Instytut], Budapeszt, Węgry;
Polska Fotografia Współczesna [Conterporary Polish Photography], CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa, Voipaala - Valkeakoski, Finlandia;
1995
Kijev Art Meeting, Nowa Sztuka Polski, Ukrainy i Rosji [New Art of Poland, Ukraine and Russia], Kijów, Ukraina;
Unter Einem Dach, Podewil, Berlin, Niemcy;
Antyciała [Antybodies], CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa;
Endloss/Endless, Galeria Wyspa Progress, Gdańsk;
Konstelacja II [Constelation II], Ludwig Maximilian Universitat, Monachium, Niemcy;
Marcowe Gody I [March mating I], Muzeum Artystów, Łódź;1996 Marcowe Gody II [March mating II] , Muzeum Artystów, Łódź;
Status Quo, CRP, Orońsko, Muzeum Narodowe, Warszawa;
Kolekcja [Colection], Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań;
Najmniejszy Wspólny Mianownik [Smallest Common Denominator], Het -Apollohuis, Eindhoven, Holandia;
Pl - A, FotografieWien, Wiedeń, Austria;
Fotografia - Wehikuł Sztuki, Tworzywo Sztuki [Photography - Art Vehicle, Art Object], Galeria Sztuki Współczesnej - Bunkier Sztuki, Kraków;
1997
Kolekcja Sztuki Współczesnej na 1000-lecie miasta Gdańska [ Conterporary Art Collection for the Millenium of Existance of the City of Gdańsk, Centrum Sztuki Współczesnej - Łaźnia, Gdańsk;
Łódzki Progresywny Ruch Artystyczny [Łódź Progressive Artistic Movement], Galeria Zachęta, Warszawa;
Chimaera, Współczesna Fotografia Artystyczna Centralnej Europy [Contemporary Artistic Photography of Central Europe], Staatliche Galerie Moritzbourg, Halle, Niemcy;
Miejsce Idei - Idea miejsca [Place of an Idea - Idea of a Place] Cable Factory, Helsinki, Finlandia;
Displacement/This Placement, Kunstlerhouse Bethanien, Berlin, Niemcy;
Nowa Polska Fotografia [New Polish Photography], Ernst Museum, Budapeszt, Węgry;
1998
Fotografia i Przestrzeń [Photography and Space], Galeria FF, Łódź;
Berlin-Białystok, Artists Space, Berlin, Niemcy;
Transfer, Polska-Nordhein-Westfalen, Warszawa, Gdańsk, Kraków, Polska, Wuppertal, Bielefeld, Niemcy;
1999
Oikos, Muzeum im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy;
Toyama Now '99, Museum of Modern Art, Toyama, Japonia;
Miejsce Fotografii [Places of Photography], Galeria Manhattan, Łódź;
2000
Scena 2000 [Scene 2000], Ogólnopolska Wystawa Sztuki, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa;
Konstrukcja w Procesie, edycja VII [Costruction in Process, edition VII], Bydgoszcz;
Kolekcja II [Collection II], Galeria Arsenał, Białystok;
2001
Kolmo K ose, Międzynarodowa Wystawa Sztuki, Dom Umeni, Opawa, Republika Czeska;
In Between, Art From Poland 1945-2000 [Pomiędzy, Sztuka z Polski 1945], Chicago Cultural Center, Chicago, USA;
Kolekcja Galerii Arsenał [Colection of Arsenał Gallery], Galeria Platan, Budapeszt, Węgry;
Transkulturowe wizje II – Polsko-Amerykańska Sztuka Współczesna [Transculture visions II - Polish-American Contemporary Art], Muzeum Narodowe, Szczecin;
2002
Person/Zeit/Raum – Fotografie aus Polen, Rupertinum, Salsburg, Austria;
Niebezpieczne związki sztuki z ciałem [Dangerous relations between Art and Body], Galeria Arsenał, Poznań;
Kolekcja Galerii Arsenał [Colection of Arsenał Gallery], GórnoŚląskie Centrum Kultury, Katowice;
Modelarnia [Pattern-shop], Fundacja Wyspa Progress, Gdańsk;
Fotografia lat 90-tych [Photography of 90's], Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice;
2003
Sztuka III RP [Art of III RP], Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko;
Łódź Fotografii [The Łódź City for the photography], Galeria FF, Łódź;
Kolekcja II [Collection II], Muzeum Narodowe, Szczecin;






Gest dziecka - 2003 - detal


Humanizowanie Kena - detal


Humanizowanie Kena - detal


Obiekty - 2002


Z cyklu Bajki - Rodzina - 2003


Z cyklu Bajki - Rodzina - 2003


W świecie Konrada Kuzyszyna pojawiło się dziecko. Widać to wyraźnie w jego najnowszych pracach (2002-2003), które zostały pokazane na wystawie w galerii AT (17-21 luty 2003).

Wykreowany na wystawie świat staje się dziecięcą sypialnią, w której panuje cisza i spokój, a rytmy nocy wyznacza pojawiający się na niebie, cyklicznie zmieniający się księżyc. Ten księżyc w odniesieniu do innych znajdujących się tu prac jest oznaką przemijania – nieubłaganego czasu, który przegania nas od kołyski ku łożu śmierci, o czym w sposób symboliczny mówi praca Zapis wnętrza, gdzie na postumencie otulonym białym atłasem spoczywa ludzka – ponad trzystuletnia czaszka, a w niej, niczym pogrążony we śnie jak niemowlę, leży pluszowy miś. Ta obecność śmierci i przemijania nie zakłóca spokoju i ciszy przytulnego, bezpiecznego świata kameralnej wystawy Kuzyszyna.

W pomieszczeniu, w którym odbywa się ekspozycja panuje półmrok, mała sypialna lampka odpędza nocne sny i dziecięce koszmary. Jednak to właśnie pod nią spotyka się przedziwny korowód pluszowych misiów – kanibali. Są cichymi świadkami dziecięcej egzystencji, stróżami wnoszącymi spokój, pozwalającymi odpędzić koszmary, ocierającymi dziecięce łzy.
Ale czy rzeczywiście strachy zostają przegnane? Czy świat dziecka jest światem bezpiecznym? A może jest odwrotnie – może to właśnie w umyśle dziecka mieszkają najstraszniejsze egzystencjalne lęki?
Kim jestem i dlaczego jestem? Skąd pochodzę i dokąd pójdę? – czy pytania te nie towarzyszą nam od samego początku, gdy pojawiają się myśli i świadomość własnego „ja”, a potem je stępiamy, odsuwając od siebie lęki, oswajając je i racjonalizując.
W tym samym czasie, gdy pluszowy miś zapadł w sen w swej kołysce – czaszce, a inne misie ciągną za sobą drobne kosteczki odbywa się przedziwne przedstawienie. Ken bez głowy wykonuje taniec, a praca zatytułowana jest Humanizowanie Kena. Na czym polega owo humanizowanie? Czy na tym, że Ken uzyskał możliwość ruchu, wykonując baletowe popisy? Ale przecież stracił głowę, jest więc martwy, a jego taniec staje się swego rodzaju danse macabre tej współczesno-barokowej wystawy. Nie trudno dostrzec w nim też podobieństwa do Święta wiosny Katarzyny Kozyry, a i przesłanie obu prac jest podobne – mówi o tym pędzie ku śmierci, o tym, że stajemy się marionetkami w wielkim teatrze życia. Tyle, że u Kuzyszyna ten taniec odbywa się w dziecinnym pokoju.

Zapewne Konrad Kuzyszyn nie byłby zachwycony porównaniem do jakiegokolwiek artysty nurtu krytycznego. Artysta twierdzi, że nie interesuje go sztuka krytyczna, że sam unika szuflad. Sytuacje w sztuce współczesnej określa jako „skandale, płycizna, chłam i wyczerpanie ogólne”. Ważny jest dla niego problem ludzkiej egzystencji, którym zajmuje się już od niemal piętnastu lat. Zgłębia go szukając śladów człowieka, śladów życia w tym, co pozostaje po śmierci (Kondycja ludzka – zdjęcia wykonane w Collegium Anatomicum, 1988-89). Zgłębia go również poprzez zbieranie śladów ciała, które jest jak fascynujący obraz w kalejdoskopie wciąż dalekie, wciąż nieuchwytne i zmienne, nie pozwalając nam ani na chwilę popaść w pewność, że wiemy, kim jesteśmy. Problem śmierci zgłębia też poprzez ukazanie naszych lęków, naszego strachu i naszej bezbronności – wobec tego, co nieuniknione (skulone postacie jakby przerażone własną egzystencją w drugiej serii cyklu zatytułowanego Kondycja ludzka, 1993-95). Paradoksalnie jednak, jakby wbrew sobie i swoim deklaracjom, w ten właśnie sposób staje się artystą krytycznym, ukazującym „mięsną” stronę naszej egzystencji, uderzającym w nasze zapomnienie o śmierci, które przecież kaleczy umysł, kaleczy nas samych. Kultura wiecznej młodości, obrazów ciała jako nadmuchanej powłoki odciąga nas od tych problemów, które porusza w swych pracach Kuzyszyn.

Artyści krytyczni przywołują w swej sztuce doświadczenia innych, starając się zarysować ich światy – dla nas odległe, ale wywołujące nasz lęk. Są to bowiem światy tego, co zagraża, tego, co odrzucone, abjektu, który ukryty również w nas wywołuje nasze lęki. To lęk przed Innym, który uosabia czyhające w naszym ciele zagrożenia; lęk przed chorobą, śmiercią, nieznaną stroną naszej tożsamości; „lęk przed możliwością klęski, która w nas mieszka” – jak mówi inny artysta z tego nurtu Artur Żmijewski (36). Lęk przed innym, który uświadamia nam, że nasz świat jest światem prowizorycznym, wciąż zagrożonym, w każdej chwili może zostać zburzony i zmienić się w świat jaki nas przeraża. Może stać się światem, o którym nie chcemy myśleć, którego boimy się wyobrazić. To właśnie te przerażające światy pokazują tak często w swej sztuce artyści krytyczni, np. Katarzyna Kozyra – świat własnej choroby, Zbigniew Libera –świat umierania swej babki, Artur Żmijewski – w jednej z ostatnich prac ukazując umierającą i przeraźliwie cierpiącą młodą dziewczynę, Karolinę.

Kuzyszyn zapewne nie chciałby, aby to poprzez te prace oglądana była jego najnowsza wystawa. Wolałby, aby napisać o uniwersalnych lękach, o uniwersalnym zmaganiu się z naszą egzystencją. Artyści nie lubią bowiem, gdy ich prace odczytuje się w kontekście jednostkowym, przez pryzmat ich własnych doświadczeń, lub jedynie z perspektywy światów, które ukazują. Wydaje im się, że w ten sposób odbiera się pracom ich ważność. Jakby poziom uniwersalny był ważniejszy, niż jednostkowy!

Oglądając ostatnią wystawę Kuzyszyna, nie mogłam oprzeć się wrażeniu, że prace te są przede wszystkim zapisem jego własnych lęków związanych z doświadczeniem ojcostwa (o czym świadczy też rok, w którym te prace zaczęły być tworzone, będący jednocześnie rokiem narodzin jego syna). W ten sposób świat, który przedstawia artysta to jego własny świat, w którym wraz z narodzinami dziecka pojawiają się nowe lęki, którym towarzyszy potrzeba chronienia (Życie wewnętrzne). To świat, gdzie rzeczywistość zaczyna przeżywać się inaczej, inaczej również odmierzany jest czas, ale gdzie to, co piękne powoduje największy strach.

Grozy życia i śmierci nie doświadczamy bowiem jedynie w przypadku spotkania ze śmiercią, z umieraniem. Paradoksalnie – śpiący spokojnie niemowlak – jeden z najpiękniejszych widoków, jakie mogą istnieć dla rodzica, przywołuje grozę śmierci, przeraźliwy lęk, niemal fizyczne doznanie przemijalności naszej egzystencji.

On nie jest Innym, który zagraża. Jest tym, który jeszcze wydaje się obojętny wobec zagrożenia. Ale czy to nie już wtedy pojawiają się wszystkie lęki, które będą nam towarzyszyć – wtedy bowiem rodzi się rozróżnienie na „ja” i „innych”. Gdy uświadamiamy sobie, że nie jesteśmy jednią z matką, gdy się od niej oddzielamy [M(Other)], gdy doświadczamy własnej inności, własnego jestestwa – rodzą się nasze lęki.
Świat dziecka ukazany przez Kuzyszyna jest tym właśnie światem – światem, do którego wkracza świadomość siebie, groza przemijania, abjekt – wciąż czyhające w kącie zagrożenie, którego nie jest w stanie odpędzić pluszowy miś.

Kuzyszyn przedstawia więc świat dziecka oraz zamieszkujących go leków. Jednak przede wszystkim prace te ukazują świat Kuzyszyna.