MAREK GLINKOWSKI

(...) Polska 1 poł. XXI w.

03.06. - 03.07.2005 - Baszta Czarownic

 

Polska 1 poł. XXI w.

Obrazki i obrazy:
Dziś jest ich niezmiernie dużo...
Mogą być wszystkim lub niczym.
Obecnie odbieramy i wartościujemy obrazy na bardzo wielu poziomach w zależności od ich przeznaczenia, jakości i oczywiście różnych kategorii piękna.
Obrazki i obrazy ( Polska 1 poł. XXI w.) to projekt łączący tradycję z nowoczesnością, powagę sztuki z banałem i kiczem, tak zwaną sztukę z tak zwaną nie sztuką oraz teraźniejszość, przeszłość i przyszłość. To jednak czym ten projekt tak naprawdę jest lub będzie zależy nie od samych obrazów czy miejsca ich prezentowania, lecz od widzów, którzy oglądając obrazy dają się wciągać w bezpieczną zabawę - igraszki z konwencją i wyobraźnią. Wszystko bowiem balansuje gdzieś na granicach...(i nie wydaje się być poważne)
Chyba rzadko zdarza się oglądać taką poważną wystawę, na której widzimy
w sali kilkadziesiąt obrazków - produktów starannie opakowanych termozgrzewalną folią
(dokładnie tak jak piękne reprodukcje w prowincjonalnych księgarniach i sklepach z upominkami) Każdy obraz ma swoją profesjonalnie wyglądającą tabliczkę z tytułem, pochodzeniem i datą powstania. Podniosła muzealna atmosfera oraz klasycznie stylizowane ramy kontrastują z nowoczesną cyfrową i laserową technologią.
Na obrazach mieszają się wizerunki znanych postaci, sceny z ważnych politycznych wydarzeń, kadry z popularnych telewizyjnych seriali i telenowel oraz jakieś enigmatyczne sceny z już nie aktualnych reportaży. Część z obrazów sama mocno sytuuje się w minionym czasie reszta pozostaje tylko ładniejszym lub brzydszym obrazkiem jakich wiele pozostało po malarzach z epok.
Jak pisze Rafał Jakubowicz; Wybór jest duży. Każdy znajdzie coś dla siebie. Jednym z najbardziej przyciągających uwagę obrazów - ze względu na dynamiczną kompozycję oraz jaskrawość barw - jest CZWÓRKA (tytuł nawiązuje do znanego obrazu Józefa Chełmońskiego). Cztery konie na pierwszym planie. Konie-zabawki, jarmarczne baloniki. Obraz komentuje gusta przeciętnego Polaka, jego wyobrażenia na temat sztuki oraz oczekiwania wobec współczesnych artystów. Jest odpowiedzią na popyt na sentymentalną tematykę pseudo-historyczną, która stanowi jedynie pretekst do malowania koni. Niezaprzeczalnie cała wielowątkowa otoczka nobilituje te obrazy do rangi "prawdziwych dzieł sztuki".
Wszystko wydaje się oczywiste, choć nie do końca jest takie jak powinno być.

Marek Glinkowski


Jeśli nie morze to może konie?

Obraz oprawiony w złoconą ramę. Tematyka dość banalna. Morze. W oddali, na linii horyzontu, niewielki statek albo kuter. Ledwo widoczny. Z odległości trudno rozpoznać jakikolwiek szczegół.

Przedstawienie wpisuje się w konwencję marynistyczną (podobne malarskie wyobrażenia można kupić na deptakach nadmorskich kurortów). Obraz jest ładny. Można go powiesić w domu. Na przykład nad łóżkiem.
W prawym górnym rogu znajduje się charakterystyczne logo telewizyjnej Jedynki: „TVP1”. Brak śladów pędzla. Wydruk? Wydruk na płótnie – uściślijmy. Zatem oryginał czy reprodukcja? Wszelkie próby kategoryzacji skazane są na niepowodzenie. Przynależność do określonych dyscyplin (malarstwo, grafika, fotografia, sztuka obiektu) wydaje się zarazem uzasadniona jak i wątpliwa.

Statek to nie kuter rybacki, ale pływająca klinika aborcyjna, słynna jednostka Langenorf, której wpłynięcie w 2003 roku na polskie wody terytorialne wzbudziło histeryczne protesty partii, skutecznie zbijającej przy takich okazjach polityczny kapitał. Prezentowane wówczas w programach informacyjnych zdjęcia przywoływały skojarzenia ze sceną z filmu Wernera Herzoga Nosferatu: dryfujący statek-widmo, powoli wpływający do portu w Delft.

Obraz wchodził w mniej lub bardziej oczywiste, niekiedy zaskakujące, pełne różnego rodzaju napięć relacje z pozostałymi kilkudziesięcioma pracami, prezentowanymi na wystawie. Ekspozycja przygotowana została w sterylny sposób, zgodnie z muzealnymi standardami: czerwona wykładzina, złocone ramy oraz tabliczki z laserowo grawerowanymi tytułami (na przykład „OBRAZ Polska 1 poł. XXI w. / tech. digital print na płótnie”), umieszczone pod każdą z prezentowanych prac.

Artysta nie ocenia wydarzeń. Nie narzuca odbiorcom określonej interpretacji. Zestawia sytuacje, strzępy umykających zdarzeń, wyłowionych z medialnego chaosu, wobec natłoku których utraciliśmy zdolność krytycznego osądu. Znaczenia powstają niejako „pomiędzy”, w zestawieniu pozornie odległych scen.

Prace zostały zapakowane w folię termiczną (w sposób w jaki pakuje się produkty spożywcze w supermarketach, książki, a także malarskie reprodukcje w prowincjonalnych księgarniach-galeriach lub sklepach wyspecjalizowanych w wystroju wnętrz). Zabieg ten sugeruje odbiorcy, że prezentowane obrazy są towarem; można dokonać zakupu. Czy jednak ktoś nadal chciałby, gdy już rozpozna kontekst, zawiesić pozornie neutralny pejzaż morski w domu? Na przykład nad łóżkiem?

W przypadku wątpliwości nie trzeba się od razu zniechęcać. Wybór jest duży. Każdy znajdzie coś dla siebie. Jednym z najbardziej przyciągających uwagę obrazów – ze względu na dynamiczną kompozycję oraz jaskrawość barw – jest CZWÓRKA (tytuł nawiązuje do znanego obrazu Józefa Chełmońskiego). Cztery konie na pierwszym planie. Konie-zabawki, jarmarczne baloniki. Obraz komentuje gusta przeciętnego Polaka, jego wyobrażenia na temat sztuki oraz oczekiwania wobec współczesnych artystów. Jest odpowiedzią na popyt na sentymentalną tematykę pseudo-historyczną, która stanowi jedynie pretekst do malowania koni.

Była też choinka (również zapakowana). Bowiem podtytuł brzmiał: Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku (wystawa odbyła się w ostatnim tygodniu przed świętami Bożego Narodzenia 2003). W obliczu wydarzeń, które wystawa komentowała, potraktowanych przez autora z chłodnym dystansem, w przewrotny, niekiedy ironiczny sposób, okolicznościowa formuła „Szczęśliwego Nowego Roku” nabrała szczególnej wymowy.

© Rafał Jakubowicz 2004

/Projekt Polska 1 poł. XXI w., eksponowany w różny sposób, w zmieniającym się zestawie prac, prezentowany był również w Instytucie Sztuki w Sosnowcu, Galerii Nowy Wiek przy Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Galerii Rogatka w Radomiu, Galerii r w Poznaniu, Galerii Inny Śląsk w Tarnowskich Górach oraz Baszcie Czarownic w Słupsku/





MAREK GLINKOWSKI

Urodzony w 1977 roku, w Tarnowskich Górach / Born 1977 in Tarnowskie Góry (Poland).

Mieszka w Tarnowskich Górach i Poznaniu. / Lives in Tarnowskie Góry and Poznań.

Edukacja / Education:
2002
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Wydział Malarstwa, Grafiki i RzeĽby).
/ Graduated from the Academy of Fine Arts in Poznań (Department of Graphic ).
Dyplom z wyróżnieniem w zakresie rysunku u prof. J. Kozłowskiego i grafiki u prof. T. Jackowskiego.

Od 2000 roku asystent stażysta / laborant w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
/ Since 2000 assistant at the Academy of Fine Arts in Poznań.
Od 2001 kurator ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki PRECEDENS
/ Since 2001 curator of Art Festival PRECEDENS_ART. http://free.art.pl/precedens_art

Pracuje w różnych mediach. / Works in various media.

Wybrane wystawy indywidualne / Selected one person exhibitions:

2001
"ODBICIA" galeria Rotunda ASP Poznań
"PICTURA NON GRATA" galeria PWW Zielona Góra

2002
"KOLEKCJA" instalacja :grafika, rysunek Galeria U Jezuitów Poznań ( wystawa podyplomowa )

2003
"KOLEKCJA c.d." instalacja: grafika, film wideo NIEGALERIAPRACOWNIA Ostrów Wielkopolski
"KOLEKCJA c.d." instalacja: grafika, film wideo GALERIA 4 Rzeszów
"Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku. OBRAZKI I OBRAZY Polska 1 poł. XXI w " GALERIA ON Poznań

2004
"POLSKA 1 poł. XXI w." Galeria "INNY ŚLĄSK" Tarnowskie Góry
"POLSKA 1 poł. XXI w." Galeria "ARKADA SZTUK" Sopot
"KOLEKCJA c.d." instalacja: grafika, film wideo GALERIA "KRONIKA" Bytom
"KOLEKCJA c.d." instalacja: grafika, film wideo GALERIA "STARY BROWAR" Poznań

Wybrane wystawy zbiorowe / Selected group exhibitions:

2002
"REALITY GAME" instalacja wideo ( wystawa "DWIE WIEŻE " Galeria ON Poznań)
"KOLEKCJA " Instalacja ; grafika, rysunek hall ASP Poznań - wystawa DYPLOMY 2002"
"REALITY PICTURE" instalacja / obrazy, dĽwięk/
( wystawa" PROCESY" CSW Inner Spaces Poznań)
2003
- "OBRAZ I połowa XXI wieku..." ( wystawa " ZAMROŻENI" ZIS Sosnowiec )
- "GRAFIKA ROKU 2002 " Kraków-Poznań
- DWIE WYSTAWY - Międzynarodowy Festiwal Fotografii ŁódĽ
- "OBRAZKI I OBRAZY Polska 1 poł .XXI w." Muzeum Ziemi Lubuskiej Galeria "Nowy Wiek" Zielona Góra ( Festiwal Sztuki PRECEDENS_04)
- "OBRAZKI I OBRAZY Polska 1 poł. XXI w." Galeria "ROGATKA" Radom (Festiwal Sztuki PRECEDENS_05)

2004
- "rozbieg - nowe nazwiska w sztuce poznania" GALERIA " r " , GALERIA SZYPERSKA Poznań
- RYBIE OKO 3 Biennale Sztuki Młodych – Słupsk
- "Europolskie Pastwisko Postindustrialne" majówka artystyczna MODELARNIA Gdańsk
- "Sztuka lat 80-tych" (rysunki dzieci) Kamienica ul. Sienkiewicza3/6 Poznań
- "II Kolekcja ASP w Poznaniu" Poznań
- Biennale EUROART Świnoujście
- MEETING POINT - Festiwal Bytom
- SIGNAL BOX / NASTAWNIA - BWA Katowice, Galeria EL Elbląg
- PALIMPSEST MUZEUM /Biennale Sztuki Polskiej ŁódĽ
- XX Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego - Szczecin (wystawa towarzysząca, klub 13 MUZ)
- RETRANSMISJA vol. 1- videoart festival /Gdańsk, Warszawa, Łódż, Bydgoszcz,Toruń /2005 - Poznań

2005
- SIGNAL BOX / NASTAWNIA - BWA Bielsko-Biała
- Art Poznań 2005 - Targi Sztuki, Poznań
- "Polowanie na przedmioty", 4 BIENNALE FOTOGRAFII, Poznań