Paweł Dutkiewicz
light blue

Bałtycka Galeria Sztuki w Ustce, ul. Gen. Zaruskiego 1a

Wernisaż: 6 marca 2009, godz. 18:00.
Wystawa będzie czynna do 29.03.2009.



02 03 04 05 07 09 10 11 12
14 16 17 -0740 -0741 -0742 -0743 -0746 -0747
-0749 -0751 -0752 -0753 -0759 -0761 -0762 -0764 -0766
img_4743 img_4744 img_4748 img_4749 img_4750 img_4751 img_4763 img_4765

Paweł Dutkiewicz w 1992 z wyróżnieniem ukończył krakowską ASP w pracowni prof. Jerzego Nowosielskiego. Od tamtej pory brał udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych.

Ostatnie wystawy:
2006 - 'o umyśle - o przestrzeni', Krzysztofory, Kraków
2007 - 'Between', Anya Tish Gallery, Houston
2007 - Forma jest Pustką - Pustka jest Formą, Fabryka Schindlera, Kraków; Galeria Sektor, Katowice; BGSW, Słupsk
2008 - 'Lichtblicke', Instytut Kultury Polskiej, Berlin
2008 - 'Maksimum - Minimum', BWA Lublin, wystawa zbiorowa
2008 - 'e-plus', Berlin
2008 - Wystawa zbiorowa, Houston

Obrazy, które tworzy Paweł Dutkiewicz, dzięki swojej metafizyce, jednocześnie istnieją i nie istnieją. Artysta nie odwzorowuje, a raczej stwarza rzeczywistość przy pomocy swoich malarskich "interwencji". Jego sztuka staje się aktem przestrzennej kreacji, któremu towarzyszy wizja obrazu "emanującego światło". Do tematów filozoficznych podchodzi, jak sam to ujmuje, z malarską prostotą. Zajmuje się przestrzenią stanu umysłu, ale inspiracji szuka również w świecie zewnętrznym.

(ptr)

Paweł Dutkiewicz jest artystą od lat konsekwentnie rozwijającym poszukiwania w domenie chromatyki obrazu, światła oraz symboliki „ikony”. Jednocześnie jego sztuce towarzyszy metajęzykowa refleksja nad kluczowymi dla współczesnego malarstwa problemami ograniczeń i napięć powstających na styku tego, co konceptualne i wyobrażone, a tego, co reprezentowane i przedstawione. Ponieważ obrazy Dutkiewicza są niejednokrotnie także eksplikacjami doświadczeń optycznych i filozoficznych, stąd wiele jego prac koncentruje się nad zagadnieniem mandali, buddyjskiej tanki oraz bizantyjskiej ikony. Artysta traktuje je jako kulturowe klisze, które w jego rękach stają się nośnikami znaczenia oraz wyjściową lub komparatystyczną formą wykorzystywaną w malarskiej lub instalacyjnej praktyce. Wszystkie te wyznaczniki pracy pozwalają sytuować sztukę Dutkiewicza jako artystyczną procedurę, która ewokuje i realizuje zarówno archetypalne jak i współczesne figury wyobraźni.

Roman Lewandowski