Tomasz Ciecierski   Malarstwo
laureat Nagrody im. Jana Cybisa 1999

14.09. - 14.10.2001 - Galeria Kameralna

Kliknij aby powiększyć
bez tytułu, 2001, olej na płótnie, 170x160cm Chiara, 1999, olej na płótnie, 103x104cm Peach Sorbet, 2001, collage na płótnie, 136x133cm
Obraz alogiczny II, 1989, olej na płótnie, 160x236 bez tytułu, 2001, olej na płótnie + metal, 103x104cm Horyzont, 1992, olej na płótnie, 30x183cm
bez tytułu, 2001, olej na płótnie, 51x66,5cm bez tytułu, 2000, olej na płótnie, 51x66,5cm bez tytułu, 1999, olej na płótnie, 51x66,5cm
Zdjęcia z wernisażu

Malarstwo Tomasza Ciecierskiego. Zatapia się w obrazach jak w marzeniach. Obrazy Tomasza Ciecierskiego są na tle polskiego malarstwa wyjątkowe. Nie odwołują się bowiem do martyrologii, nie podkreślają dramatycznej historii miejsca, w którym powstały. Nie stanowią realistycznego, a tym bardziej dekoracyjnego odtworzenia otoczenia, nie są rodzajowymi scenami podanymi w lekkich lub ciężkich barwach. Nie dają się też w prosty sposób zaklasyfikować jako abstrakcyjne. Od początku malarstwo to, niezależnie od faktu czy tematem obrazów byty szkicowo potraktowane biegnące sylwetki ludzi, czy też symboliczny pejzaż, wypełnione było przekonaniem o swej suwerenności, poczuciem lekkości, umiłowaniem otwartej przestrzeni oraz ogromną kulturą i znajomością tradycji. Jednak obecna w nim tęsknota za inną rzeczywistością, za tym, aby ten otaczający bury, smutny i brzydki świat stał się piękną, pociągającą całością, cechuje ostatnie obrazy Tomasza Ciecierskiego. Od powrotu artysty z Toskanii w 1999 roku wariacje na temat różu i fioletu zajmują niepodzielnie płaszczyznę obrazu. Wyznaczają one jego tonację. Artysta wypróbowuje te dwa trudne i nietypowe dla malarstwa kolory na różne sposoby. W kilkunastu mniejszych kompozycjach z lat 1999-2000, składających się z czterech - zbitych ze sobą w jednej płaszczyźnie -prostokątnych blejtramów, malarz pozostawia zestawieniom różu i fioletu cały dół obrazu. Stają się one swoimi nieodłącznymi cieniami. Dwie pozostałe górne części wypełnione są jasnymi, przenikającymi się, niebieskimi, różowymi i białymi plamami. Zderzenie tych kontrastowych poziomów - dolnego, jednolicie malowanego, z dynamiczną górą, nawiązuje do obrazów z końca lat 80. To właśnie od tego momentu traktowany symbolicznie pejzaż stał się głównym przedmiotem prac artysty. Rozumiany jest on przez Ciecierskiego w wyjątkowy sposób. Nie jest bowiem wierną kalką istniejącego fragmentu rzeczywistości. Artysta przetwarza w przestrzeni obrazu wspomnienia niegdyś ujrzanych lub wymarzonych przez siebie krajobrazów, z fikcyjnymi morzami, wyspami, górami i niebem. Podobnie jak w poprzednich, tak i w obecnych dziełach malarz wyznacza wyraźną linię horyzontu. Oddziela ona poziom powietrza, a może nieba, od powierzchni, którą umownie można nazwać ziemią lub spokojnym morzem. A jednak paradoksalnie, poprzez swoją regularność, proste i zdecydowane podziały, prace te są bardziej harmonijne i spokojne niż poprzednie. Z kolei w większych kompozycjach takich jak "Chiara" czy "Luka" z 1999 roku róż i fiolet przetykane są łagodnymi barwami. Dominują jasne kolory, które nakładane są - często prosto z tubki - bezpośrednio na płaszczyznę obrazu. Tak dzieje się w obrazie noszącym tytuł "Celeste 414" z 1999 roku, który to tytuł oznacza nazwę niebieskiej farby. Nostalgiczny głęboki błękit poprzednich obrazów Ciecierskiego, żywe i kontrastowe połączenia czerwieni z zielenią, czy też ostrej żółci z ciemnym niebieskim, zostały uspokojone bielą. Pojawiły się nowe zestawienia różu z brązem, bieli z żółcią i błękitem. Czarny kolor powoli opuszcza powierzchnię płótna, a jeśli tam zaistnieje, to tylko jako cień fioletu. W tych obrazach horyzont przestaje być istotny. Jest przykryty mgłą, rozmywa się. To zupełnie tak, jakby niewidzialny, lekki wiatr przebiegł przez płótno i go rozwiał. Farby kładzione są cienko i oszczędnie. Ich lekka faktura w zestawieniu z rozjaśnioną, łagodną paletą nadaje nowym obrazom Ciecierskiego osobliwe światło. Jak nigdy przedtem obrazy te migoczą, drgają swoim wewnętrznym blaskiem. Zarówno w przypadku małych jak i dużych formatów, malarz upraszcza konstrukcję swoich obrazów. Niepotrzebne są już nakładane na siebie wielowarstwowo blejtramy. Wystarcza prosta płaszczyzna obrazu, która w przypadku większych kompozycji urozmaicona jest maleńkimi wstawkami. Pomimo tej klarowności i oszczędności powstały niezwykle przestrzenne dzieła. Ich przejrzystość powoduje, że ma się wrażenie zobaczenia zaledwie fragmentu większego pejzażu, którego istnienia domyślamy się poza prostokątem blejtramu. Najnowsze obrazy Ciecierskiego istnieją nie tylko na samym płótnie, ale poza jego ramami. Po raz kolejny malarstwo Tomasza Ciecierskiego zabiera nas w podróż. Z pewnością jest to dłuższa wycieczka niż tylko w przepiękną bezkresną przestrzeń i harmonijny krajobraz. Doskonałość ostatnich obrazów ujmuje oglądającego bez reszty, pozwala mu zatopić się w tym malarstwie i marzeniach o pięknie, a zarazem każe z niecierpliwością i z tęsknotą czekać na następne dzieła.

Joanna Kiliszek
tekst z kat. "Ciecierski Malarstwo/Painting", ZPAP, W-wa 2000


Tomasz Ciecierski
Pejzaż plamisty.

Niewielki dom o ścianach w kolorze intensywnej czerwieni. olbrzymie okna dają światło, jest ono znakiem szczególnym obrazów właściciela budynku - malarza Tomasza Ciecierskiego. Artysta parzy kawę, zasiada w fotelu na niewielkim tarasie i mówi: - Wiele lat temu miałem w Warszawie pracownię bez okien. Znajomi żartowali, że być może dlatego maluję pejzaże. Tomasz Ciecierski - ur. w 1945 r. w Krakowie - tworzy obrazy składające się z wielu połączonych mniejszych obrazków. Interesuje go wyłącznie pejzaż, upraszczany zazwyczaj do kilku plam barwnych. Świetlistość jego malarstwa to efekt inspiracji krajobrazami Europy Południowej.

Newsweek

POLSKA, 2/2001, 16.09.01.
Stałe rubryki JUPITER.


Tomasz Ciecierski urodził się w Krakowie w 1945 roku. W 1971 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie. W latach 1972-1986 wykładowca w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Wybrane wystawy indywidualne
1977 Galeria Zapiecek, Warszawa
1978 Galeria Krytyków, Warszawa (& Włodzimierz J. Zakrzewski)
1980 Jack Visser Galerie, Amsterdam
1981 Galeria Krytyków, Warszawa (& Włodzimierz J. Zakrzewski); Galeria MDM, Warszawa
1984 Watering Galerie, Amsterdam
1985 Galerie Nouyelles lmages, Den Haag (& Włodzimierz J. Zakrzewski); Watering Galerie, Amsterdam
1986 Galeria Foksal, Warszawa
1987 Pracownia Dziekanka, Warszawa; Watering Galerie, Amsterdam
1988 Galeria Foksal, Warszawa; Watering Galerie, Amsterdam
1990 Muzeum Sztuki, Łódź
1991 Galerie des Arenes, Carre d'Art, Musee d'Art; Contemporain, Nimes
1992 Galerie Hans Strelow, Dusseldorf; Galeria Foksal, Warszawa; Watering Galerie, Amsterdam; Galeria Appendix, Warszawa (& Jacek Sempoliński)
1993 Galeria Miejska Arsenał, Poznań; Galeria BWA Arsenał, Białystok; Galeria Hans Strelow, Dusseldorf
1994 Galeria Zachęta, Warszawa; Watering Galerie, Amsterdam
1995 Galerie Path, Aalst
1996 Muzeum Górnośląskie, Bytom
1998 Galeria Arsenał, Białystok
2000 Galeria DAP Warszawa (Nagroda im. Jana Cybisa za dorobek twórczy 1999); Galeria Muzeum Artystów Maszy Potockiej, Kraków; Watering Galerie, Amsterdam
2001 Instytut Sztuki, Moskwa, Rosja (& J. Modzelewski); Galeria PLATAN, Polski Instytut, Budapeszt, Węgry
Wybrane wystawy zbiorowe
1977 Galeria Zachęta (CBWA), Warszawa
1980 Niewidzialna dziewica, Galeria Studio, Warszawa (& Łukasz Korolkiewicz, Andrzej Bieńkowski)
1981 "Ogród poznania", Galeria MDM, Warszawa
1982 XlVe Festival lnternational de la Peinture 1982, Cagnes-sur-Mer
1983 "Przez widzialne do niewidzialnego", kościół Nawiedzenia NMR Warszawa; "Metaphor", Museum Bochum
1984 XVIe Festiyal lnternational de la Peinture 1984, Cagnes-sur-Mer; Sth Biennial of Sydney, Sydney
1985 "4 Foksal Galerie Artists", Richard Demarco Gallery, Edinburgh
1986 Kunst uit Polen, Galerie Nouyelles lmages, Den Haag
1987 XIX Bienal lnternacional de Arte Sao Paulo, Sao Paulo; "Aspetti dell'arte in Polonia dal 1945 al 1986", Pallazo Venezia, Roma
1988 "Polish Realities", Third Eye Center, Glasgow
1989 "Suplements, Contemporary Poliśh Drawing", John Hansard Gallery, Southampton
1990 "Sztuka lat 60.", Muzeum Akademii Sztuk Pięknych, Warszawa; "Polen-Zeit-Kunst", Sankt Augustin; Berlin; Meinz (1991); Warszawa (Galeria Zachęta, 1991)
1991 "Positionen Polen", Kunstlerhaus Bethanien, Berlin; "Kolekcja Sztuki XX wieku w Muzeum Sztuki w Łodzi", Galeria Zachęta, Warszawa; "Kunst, Europa", Bonner Kunstyerein, Bonn; "Eyeshot", Nikolaj Gallery, Kopenhaga
1992 Documenta IX, Kassel; "Muzeum Sztuki w Łodzi 1931-1992. Collection-Documentation-Actualite", Musee d'Art Contemporain de Lyon & l'Espace Lyonnais d'Art Contemporain, Lyon; Galeria Foksal, Warszawa
1993 "Consequence of Time", Galeria Appendix, Warszawa; "ldentite d'Aujourd'hui", Centre de Conferences; Albert Borschette, Commision des Communautes; Europeenes, Bruxelles
1994 "Pustynna Burza", Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice; "Landschaften", Castello di Riyara, Turm; "Europa, Europa", Kunst- und Ausstelungshalle der BRD, Bonn; Galeria Foksal, Warszawa; XXII Bienal de Sao Paulo, Sao Paulo; "Zeitgenossische Polnische Kunst", Kunstyerein Freiburg, Freiburg
1995 Artyści polscy na festiwalach międzynarodowych 1975-1995", Muzeum Narodowe, Wrocław; "Tomasz Ciecierski, Leon Tarasewicz, Tomasz Tatarczyk", Galeria Foksal, Warszawa; "Wystawa sztuki współczesnej dla szanownej publiczności, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań"
1996 Watering Galerie, Amsterdam; "Kunst und Natur", BASF-Feierabendhaus, Ludwigshafen; Lindenau-Museum, Altenburg "Sztuka wobec natury", Galeria Zachęta, Warszawa; "Styki-Contact-Prints", Galeria Foksal, Warszawa; "Kolekcja 3", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1996-1997 "Horizons. 14 Polish Contemporary Artists", Sonje Museum of Contemporary Art, Kyongju; Museum of Contemporary Art, Kwangiu; Chosun Ilbo Gallery, Seoul
1997 "Lengyelorszag Muveszet 1945-1996", Mucsarnok, Budapest; Watering Galerie, Amsterdam; "Granice obrazu", Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa
1998 "Leon Tarasewicz, Tomasz Ciecierski", Galerie Grashey, Konstanz; "Silver", Watering Galerie, Amsterdam
1999 "Generacje. Sztuka polska końca/początku wieku", Centralny Salon Wystawienniczy Maneż, Sankt Petersburg; "Malarstwo", BWA Lublin
2000 "Pomiędzy estetyką a metafizyką", BWA Bielsko-Biała; "Transmissions", Palais de Rhin, Strasbourg, kolekcja Galerii Arsenał, Białystok; "Cztery Pory Roku", Schrin Kunsthalle, Frankfurt am Main; "Verteidigung der Moderne Positionen der Polnischen Kunst nach 1945", Museum Wurth, Kunzelsau
2001 "Das flache Land", Brandenburgische Kunstszmlung Cottbus