HOMO ANOBIUM

św. FRANCISZEK 100% RZEŹBY 1680-1985

curators: CZEKALSKA + GOLEC

4 listopada - 4 grudnia 2005 - Baszta Czarownic

  LESZEK GOLEC & TATIANA CZEKALSKA

LESZEK GOLEC
Ur. 1959, Świebodzice
Wykształcenie artystyczne: Wyższe Studium Fotografii w Warszawie w l. 1985-1989. Od 1985 pracownik CRP w Orońsku. Od 1988 członek ZPAF. Od 1996 działa w duecie artystycznym z żoną Tatianą Czekalską. Od 1997 członek The International Supreme Master Ching Hai Meditation Associations.
Formy wypowiedzi artystycznej: fotografia, instalacje, obiekty, inne media

TATIANA CZEKALSKA
Ur. 1969, Łódź
Wykształcenie artystyczne: Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom na Wydziale Projektowania Ubioru w 1995. Od 1996 działa w duecie artystycznym ze swym mężem Leszkiem Golcem. Od 1999 członek The International Supreme Master Ching Hai Meditation Associations.
Formy wypowiedzi artystycznej: fotografia, instalacje, obiekty, inne media

Wystawy, akcje indywidualne (wybór):
1986 - BWA, Konin
1990 - Otwiera usta i porusza brwiami, Gal. Na Plebani, Koszalin
- Oddycha i mruży oczy, Gal. Wschodnia, Łódź
- Drży i pochyla się, Gal. Mała, CSW Zamek Ujazd., Warszawa
1991 - Przesuwa wilgotny język z jednego kącika ust w drugi, Gal. Labirynt 2, BWA, Lublin
- Obserwuję pozycję rąk i nóg, jednocześnie prostując środkowy palec, Gal. Wschodnia, Łódź
1992 - Muz. Szt. Współ., Radom
1993 - Brunatna, kulista, pokryta gąbczastym nalotem, Gal. Miejska, Wrocław
- Serce pierwszego snu, Gal. Wyspa, Gdańsk
1996 - Z dwóch energii dziwnie trzecia, Gal. Laboratorium, CSW Zamek Ujazd., Warszawa
2000 - nie Wszystkie stworzenia, Gal. Promocyjna, SDK, Warszawa
2001 - Piąta Aktywność, Muz. Szt., Łódź
2002 - Remastering, Art in General, Nowy Jork
2004 - Przeobrażenieniezupełne, Cysterna, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa

Wystawy, akcje zbiorowe (wybór):
1989 - Polska fotografia intermedialna lat 80., BWA, Poznań
1990 - Quespur Video Festival, Linz
- Schnelle Bilder, Künstlerhaus, Wiedeń
- Konstrukcja w procesie. Back in Łódź, Łódź
1991 - Arte Polaco de los 80, Karakas
- Story Telling Festival Real time, BWA, Sopot
1992 - Miejsca, nie miejsca, CRP, Orońsko
1993 - Inter City Art Project Vienna-Łódź, Muz. Art., Łódź
- Konstelacja, Gal. FF, Łódź
1994 - Pustynna burza, BWA, Katowice
- Okolice rzeźby, CRP, Orońsko
- Site-Actions. Lle-olion. Różany ogród, Cardiff
1995 - Polnische Kulturtage in Bayern, Monachium
1997 - 5th International Istanbul Biennial, Istambuł
- Passport: Exchange, (Ex)Change, Arthouse Multimedia Centre, Dublin
1998 - Artists'space. Künstler der Galerie Arsenał Białystok, Berlin
- Jűrgen Paas, 40:40, Essen
- Transfer, Kunsthalle, Bielefeld
- Fragment kolekcji 3, PGSW Zachęta, Warszawa
1999 - Fauna, Nowyj Manież, Moskwa
- Uchwyt sztuki, Muz. Szt., Łódź
2000 - Postindustrial Sorrow, Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden
- Kosmos - Ekologia - Sztuka, CRP, Orońsko
2002 - Wokół dekady. Fotografia Polska lat 90., Muz. Szt., Łódź
- Animalactions, CSW Łaźnia, Gdańsk
2003 - InteGracja, Gal. Szt. Program, Warszawa
2004 - Pod Flagą Biało-Czerwoną. Nowa Sztuka z Polski, Estonian Art Museum, Talin; Contemporary Art Centre, Wilno; National Centre for Contemporary Arts, Moskwa; National Centre for Contemporary Arts, Arsenal, Niznhny Novogrod; Nizhny Tagil Museum of Fine Arts.

Nagrody, stypendia:
1988 - Debiut roku ZPAF, Warszawa
1996, 1998 - Stypendium Fundacji Kultury, Warszawa
1999 - Stypendium Funduszu Promocji Twórczości MKiS
2000 - Stypendium Institut für Lippische Landeskunde w Lemgo, Niemcy
- Nagroda Roku kwartalnika Exit, Warszawa
2002 - Art in General, Residency Exchange Program, Nowy Jork
- Stypendium Funduszu Promocji Twórczości MKiS

Prace w zbiorach:
Muz. Szt., Łódź; PGSW Zachęta, Warszawa; Gal. Wymiany Józef Robakowski, Łódź

Bibliografia (wybór):
Arte Polaco de los 80, [kat.], Karakas, Wenezuela 1990, [tekst: Jolanta Ciesielska]
Mirosław Borusiewicz, Skromność sztuki. Piąta aktywność, [kat.], Muz. Szt., Łódź 2001
Maria Brewińska, Avatary, Art & Business 2001, nr 7-8, s. 90
Jerzy Busza, Leszek Golec. Egzystencjalna gra w sztukę, Exit 1991, nr 8, s. 318-320
Jerzy Busza, Nieostra fotografia, Kultura 1986, nr 1, s. 5
Jolanta Ciesielska, Standardowa tragedia podmiotu. Kilka uwag o rzeźbie polskiej lat 90., Orońsko. Kwartalnik Rzeźby 2001, nr 1-2, s. 38-40
Andrzej Czekalski, Wydarzenie przy orońskim czakramie, Orońsko. Kwartalnik Rzeźby 1996, nr 3-4, s. 20
Marek Goździewski, Z dwóch energii dziwnie trzecia, Exit 1997, nr 1, s. 1413
Paweł Kozłowski, Wyobraźnia i ślady, Exit 1991, nr 6, s. 217-218, 221
Jarosław Lubiak, Uchwyt sztuki, Exit 1999, nr 4, s. 2058-2061
Maria Morzuch, Krytycy łódzcy proponują, [kat.], Gal. Manhattan, Łódź 1997
Lech Karwowski, nie Wszystkie stworzenia, [kat.], Gal. ON, ASP, Poznań 2000
Paul O'Neill, Passport Exchange. (EX)change, Newsletter, [Dublin] 1997, s. 10
Polska fotografia intermedialna lat 80., [kat.], BWA, Poznań 1988, [tekst: Marcin Giżycki]
Anda Rottenberg, Postindustrial Sorrow, [kat.], Nassauischer Kunstverein, Wiesbaden 2000
Maria Anna Potocka, Okolice rzeźby, Exit 1994, nr 4, s. 846-848
Aneta Szyłak, Modne narzędzia dla miłośników natury, [kat.], Art in General, Nowy Jork 2003 [pamflet]
Magdalena Ujma, Made on Earth, Exit 2000, nr 4, s. 2296-2305
Urszula Usakowska-Wolff, Istnienia godne (S)tworzenia, Fotografia 2002, nr 9, s. 50-53, il.
Gregory Volk, Sculpture in the new Central Europe, Sculpture, [Nowy Jork], 1996, December, s. 23
Monika Weiss, Zaproszenie do przebudzenia, Exit 2003, nr 1, s. 2952-2954
Jan Stanisław Wojciechowski, Instalacje Szecherezady, [kat.], BWA, Katowice 1994
Jan Stanisław Wojciechowski, Postkatastrofizm przeciw postmodernizmowi, Obieg 1991, nr 2, s. 3-4
Jan Stanisław Wojciechowski, Jaki rozum po katastrofach. Wokół polskiej sztuki lat 90., Warszawa 1998, s. 10, 32, 33